אתגר 22+

אתגר 22+: המיזם שמנסה למתג מחדש את הטבעונות

“לפני 3 שנים נחשפתי למספר סרטוני זוועה המתארים התאכזרות קשה לפרות בבתי מטבחיים והתעללות נוראית בתרנגולות במשחטות בישראל. זה גרם לי קצת לחשוב על הנושא, לשאול שאלות כמו ‘למה לי לקחת בזה חלק?’, ‘זה שווה את ההנאה שלי בכלל?'”. כך מספר איתי עמר, בן 27, סטודנט לתקשורת במכללת ספיר. לאחר שהחל לחקור באינטרנט על טבעונות, גילה עמר מיזם בשם “אתגר 22+”. “הקונספט של ‘נסה טבעונות ל-22 ימים וקבל ליווי צמוד של טבעונים ותיקים ותזונאיות קליניות’ קסם לי”, הוא מספר ומוסיף כי לא באמת ידע לאן הוא נכנס, אבל ידע שתמיד יוכל לעזוב. “בסוף נשארתי עד הסוף ואפילו הצטרפתי לשני אתגרים נוספים שבאו אחריו”.

אתגר 22+ הוא מיזם ישראלי של עמותת “אנונימוס”, שנועד להעניק תמיכה לאנשים שרוצים לעבור לטבעונות, או רוצים להתנסות באורח חיים טבעוני. במסגרת האתגר מתבקשים המשתתפים להימנע מאכילת מזון מן החי במשך 22 ימים. המיזם מהווה מסגרת לא מחייבת, שבה המשתתף יכול לקבל מידע, ייעוץ תזונתי וטיפים מעשיים, וכן סוג של קבוצת תמיכה או קהילה וירטואלית.

הפרויקט הושק לפני שלוש שנים עם העלייה במגמה הטבעונית והשתתפו בו יותר מ-31 אלף ישראלים. בין בוגרות האתגר הבולטות אפשר למצוא את חברות הכנסת שרן השכל ותמר זנדברג, אורלי וילנאי, דפני ליף וחן טל. לאור ההצלחה נפתח גם מסלול בינלאומי אותו סיימו בהצלחה עשרות אלפים מרחבי העולם.

חברת הכנסת תמר זנדברג מספרת ל”ספירלה” כי הצטרפה לאתגר ב-2014 ומאז אימצה אורח חיים טבעוני. “נראה כי ההחלטה מדברת בעד עצמה”, היא אומרת. זנדברג מספרת כי קידמה חקיקה שתחייב הגשה של מנות טבעוניות במזנונים של מקומת עבודה ציבוריים, בהם מזנון הכנסת. “כבר ברור שהטבעונות אינה טרנד חולף”, היא אומרת, “אלא צעד לקידום מהותי של זכויות בעלי חיים, ומאבק בתעשייה שהיא בין המזהמות והפוגעניות ביותר של מזון מן החי”. זנדברג מוסיפה כי הבחירה בטבעונות “טובה לבעלי החיים, טובה לסביבה, ועל פי מחקרים רבים טובה גם לבריאות שלנו”.

עמר מספר כי המעבר לטבעונות במהלך האתגר עצמו לא היה כרוך בקשיים או אתגרים יוצאי דופן, זאת מאחר והגיע לאתגר אחרי שכבר החליט לעבור לטבעונות והיה זקוק במיוחד לכלים וידע מקצועי. “עזרה לי מאוד התמיכה מצד חברי האתגר ומצד המדריכים של אנונימוס”, הוא מספר. “טבעונות לא מסתכמת בטופו וסלט, זה הרבה יותר מזה. פתאום נחשפים לעולם קולינרי מאוד מגוון שמשאיר אותך עם טעם טוב בפה והרגשה נפלאה שבחרת נכון”, אומר עמר.

רעות הורן, מנכ”לית שותפה בעמותת “אנונימוס” ומייסדת אתגר 22+, מספרת כי יזמה את הפרויקט כדי לשפר את ההנגשה של הטבעונות. “כולנו מתנגדים להתעללות בבעלי חיים. רובנו לא היינו מוכנים להפריד עגל מאמו כשהוא גועה במצוקה, או לשסף בעצמנו גרון של תרנגולת. אז נשאלת השאלה: אני לא רוצה לקחת חלק בהתעללות, אבל מה אני אוכל מחר לארוחת צהריים, שיהיה מזין ומשביע? איך מדביקים קציצות ופשטידות בלי ביצים, מה שמים בסנדוויץ’ במקום גבינה, ואיך מכינים עוגה טבעונית? בדיוק בשביל שאלות כאלה יש את אתגר 22+”.

הורן מספרת כי קראו לפרויקט “אתגר” מהסיבה שלא פשוט לשנות הרגלים, במיוחד כשמדובר בהרגלי אכילה. היא אומרת שבפועל האתגר הוא רק בהתחלה, אך כשמתרגלים זה נהיה קל יותר. “בשלושה שבועות אפשר להתנסות במספיק היבטים של טבעונות, וזו לא התחייבות לטווח ארוך מדי. זה פרק זמן קצר יחסית, שאפשר לרכוש בו ארגז כלים שיאפשר להתמיד בטבעונות בהמשך”, אומרת הורן.

נטע רוזנטל, בת 28 מכפר סבא, התחילה כמשתתפת רגילה באתגר, וכיום היא אחת מהמנהלות בו. היא מספרת ששמעה על האתגר דרך פייסבוק כשהיתה כבר טבעונית והמליצה עליו לחבריה. אחרי כשנה, ראתה שמגייסים מדריכים לאתגר, והחליטה לבקש להדריך בו. “חשבתי שאוכל לתרום ולעזור לאחרים לחוות את הטבעונות כפי שאני רואה אותה – כיפית, טעימה ופשוט טבע שני. טבעונות היא הצעד המתבקש ברגע שמודעים לסבל שאנו גורמים לבעלי החיים”. רוזנטל מספרת כי לאחר תקופה בה הדריכה, התקדמה לניהול קבוצות, ובחודשים האחרונים מנהלת את הפרויקט, מה שמהווה עבורה התגשמות חלום.

נטע רוזנטל. צילום: רותי בנזימן

רוזנטל מספרת כי משתתפי האתגר מקבלים מתכונים, טיפים מתזונאיות קליניות לאורח חיים בריא ללא מזון מהחי, ומשימות יומיות קטנות שעוזרות להתנסות בכל מיני היבטים של הטבעונות – להרכיב סנדוויץ’ טבעוני, לאכול ארוחת בוקר טבעונית בבית קפה, להכין קינוח שחיתות טבעוני ועוד. המשתתפים יכולים לשתף את הקבוצה גם בחוויות הטובות והמספקות שעוברות עליהם, וגם בקשיים ובלבטים. בנוסף, מוצעים מסלולים מיוחדים למשתתפים עם צרכים ספציפיים, כמו מסלול לנשים בהריון ולהורים לילדים, מסלול מיוחד לחיילים ומסלול למי שמעוניינים, בתור התחלה, להתמקד בהפחתת צריכת הבשר.

למי שמתעניין בטבעונות אך לא בטוח איך להתחיל, רוזנטל מציעה להכיר מאכלים טבעוניים: “לנסות את מגוון המוצרים הקיימים בסופרים, להתנסות במתכונים, לנסות להזמין לפעמים מנה טבעונית במסעדה”. בנוסף, היא ממליצה לדבר עם טבעונים על התהליך שהם עברו, מה עזר להם בדרך ואיפה התחילו, “וכמובן, להירשם לאתגר22+, זה פשוט ובחינם וממש כיף!”.

סגור לתגובות.