מתוך סדנה לכתיבת מחזה בזום שהעביר המחזאי רועי מליח רשף. צילום: אגם מזרחי

מעז יצא מתוק: בזכות הקורונה – שיעורים וסדנאות חינם

מאת דנה אילוז

התפרצות נגיף הקורונה הביאה עמה לא רק השפעות שליליות על אורח החיים בישראל, אלא גם השלכות חיוביות – אנשים פרטיים ומיזמים חברתיים החליטו לאחרונה להעניק שיעורים וסדנאות במגוון תחומים – חינם. אחת מהם היא הדס לוי גלברט, הנדסאית לעיצוב מדיה במכללת ספיר ומאמנת זומבה בכמה מכוני כושר קטנים בעיר באר שבע. בעקבות הנחיות החירום נבצר ממנה לקיים את השיעורים במתכונת הרגילה, והיא בחרה לפתור את הבעיה דרך הפייסבוק.

מדריכת הזומבה הדס לוי גלברט. צילום מתוך ארכיון פרטי
מדריכת הזומבה הדס לוי גלברט. צילום מתוך אלבום פרטי

“אני אוהבת את השיעורים והמתאמנים שלי, והבנתי שדרך עמוד הפייסבוק אני יכולה עדיין להעביר להם את השיעורים ולשמח אותם. קיבלתי המון פידבקים חיוביים וזה חיזק אותי”, סיפרה ל”ספירלה”. בעקבות המשובים מהמתאמנים החליטה לוי גלברט להרחיב את פעילותה לכלל הציבור ללא תשלום.

“בתקופה הזאת לכולנו קשה להישאר בבית, ואנחנו רוצים להשתחרר מהמצב הנורא הזה שנהפך לשגרה חנוקה. הרגשתי צורך לעזור לאנשים בדרך שאני מכירה – דרך הספורט. האימונים האלה גורמים לך במשך שעה לעזוב את השגרה ולהקדיש לעצמך זמן איכות. בנוסף זה עוזר לבריאות וגם מעלה את מצב הרוח”, שיתפה לוי גלברט. שיעורי הזומבה שלה מועברים בשידור חי בכל שבת ב-20:30. ההצטרפות לקבוצת הזומבה כרוכה בשליחת הודעה לפרופיל הפייסבוק שלה.

סדנת כתיבת מחזות בזום

גם רועי מליח רשף, מחזאי ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים, התחיל לערוך סדנאות בחינם בעקבות השיעורים המקוונים עם תלמידיו בתקופת הקורונה. “הודיעו לי מהמכללה שאני צריך להמשיך ללמד דרך הזום, אז נאלצתי ללמוד לתפעל את התוכנה”, סיפר.

“הבנתי שאני יכול להעביר חומר לימודי דרך אפליקציית הזום, אז החלטתי לנצל את המצב ולהעביר הרצאה חד פעמית על מחזאות”, הוסיף מליח רשף. ההרצאה פורסמה בעמוד הפייסבוק ונרשמו אליה 170 אנשים. הצלחת ההרצאה יצרה ביקוש רב, והוא החליט לפתוח סדנה שלמה. “הרגשתי שיש הרבה אנשים שיש להם זמן פנוי ורוצים ללמוד לכתוב מחזות, אז החלטתי להתחיל לבנות ולהנחות סדנאות בזום. ההרצאות ישרתו את אנשים שרוצים ללמוד כתיבה”.

המחזאי רועי מליח רשף. צילום: סלי בן אריה

למרות שמליח רשף מתפרנס מלימוד מחזאות, הוא החליט שהסדנה תהיה ללא חובת תשלום. “כל אחד ישלם את הסכום שהוא בוחר לפי ראות עיניו, ואם אין באפשרותו לשלם אז שלא ישלם”, הסביר. “אני מודע לכך שבתקופה הזאת יש הרבה אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם על סדנאות, ואני לא רוצה שזה ימנע מהם להעשיר את עצמם”.

הוא הוסיף כי “הרבה מהאנשים שמגיעים לסדנה משלמים וחלק גדול מהם אפילו ברוחב לב. אני לא מרגיש שמי שלא משלם, מנצל אותי כי אני בחרתי לתת את האפשרות לקחת חלק בסדנה בחינם. אני תמיד יכול להפסיק עם זה, אבל כרגע אני עושה את זה באהבה. קוסם לי שאנשים אומרים שהסדנה משמחת אותם ועוזרת להם. האחווה האנושית הזאת חשובה”.

השיעורים של מליח רשף מתקיימים פעמיים בשבוע, לרוב בימי שני וחמישי בשעות הצהריים דרך תוכנת זום. כל שיעור נמשך כשלוש שעות ובו לומדים בכל פעם טכניקת כתיבה שונה ומתרגלים אותה. ההצטרפות לשיעורים כרוכה ביצירת קשר דרך האינסטגרם ודרך רשימת התפוצה הזו.

שיעורי דמיון מודרך נשימות נכונות בזום

משבר הקורונה גרם לאביטל מעיין, בת 25 המתגוררת ביפו, לסבול מתחושות לחץ, חוסר שקט וחרדה. הדבר היחיד שסייע לה היה תרגול בדמיון מודרך ונשימות נכונות. “אני מתרגלת דמיון מודרך ונשימות בחיי היום-יום שלי במשך שנים. קראתי ספרים בנושא והייתי בסדנאות וקורסים. בעבר הדרכתי סדנאות פרונטלית לכל האוכלוסיות אבל היום אני עוסקת בתחום אחר”, אמרה מעיין.

לאחרונה היא הבינה שהיא לא לבד בתחושותיה, והחליטה להעביר שיעורים כאלה ללא תשלום בזום. “ראיתי את הצורך של אנשים לחפש דרכים להירגע וחשבתי שאני יכולה לעזור. בתקופה האחרונה השתתפתי בהרבה שיעורים בזום והרגשתי שאני מקבלת כל כך הרבה מהם, שבאופן טבעי היה לי את הרצון לתת בחזרה”. מעיין מסבירה כי דרגת הקושי בשיעורים נמוכה והתרגלים בסיסיים כי הם פונים לקהל הרחב. “אני שמה דגש על תרגול אבל גם על הענקת כלים שתוכלו להשתמש בהם מחוץ לשיעור”.

אביטל מעיין, מדריכת דמיון מודרך ונשימה נכונה. צילום מתוך אלבום פרטי

השיעורים של מעיין מתקיימים בזום פעם בכל יום שני. כדי להצטרף יש לשלוח למעיין הודעה פרטית בדף הפייסבוק שלה. היא מדגישה כי חשוב למצוא מקום נוח כדי לתרגל בו, ומוסיפה כי השיעור הוא באחריות המשתתף בלבד.

לימודי ערבית מדוברת ברשת

אתר “מדרסה” הוא מיזם חברתי-קהילתי-טכנולוגי ללימוד ערבית מדוברת חינם. דניאל דותן, מייסד ומנכ”ל האתר, הסביר כי “המטרה היא ללמד את הציבור הישראלי-יהודי לתקשר בערבית מדוברת. אנחנו נמצאים במזרח התיכון עם 24 מדינות ערביות לידנו ויש הרבה דוברי ערבית מבית שצריכים לדעת לתקשר עם בני משפחתם. כל שפה מעניקה ידע ועוזרת לאנשים להכיר אחד את השנייה יותר טוב. המטרה שלנו שכל מי שיירשם לאתר ירכוש מספיק ידע כדי לנהל שיחה בסיסית בערבית”.

בניגוד לשיעורים ולסדנאות האחרות, המיזם לא נולד כתוצאה ממשבר הקורונה, אלא התחיל לפני חמש שנים, אך בעקבות התפשטות הנגיף מספר הנרשמים עלה. “יותר מ-8,000 איש נרשמו מאז שהקורונה הגיעה לישראל”, העיד דותן והוסיף כי “בעקבות הקורונה לקחנו את הקורסים הקיימים ויצרנו על בסיסם תוכנית ייעודית ללימוד יותר מרוכז כי עכשיו אנשים יותר פנויים”.

לפי דותן, “לימוד השפה יכול לעזור מאוד לאנשים שנותנים שירות לציבור הרחב כמו שוטרים, חיילים, צוות רפואי או עובדים במרכזים מסחריים. זה יעזור להנגיש להם את השירות ויכול למנוע תחושת תסכול הדדית שנובעת מפער בתקשורת”. ההרשמה לקורסים האינטראקטיביים נעשית דרך האתר “מדרסה“.

סגור לתגובות.