למידה מרחוק. זה יכול להיראות גם אחרת. צילום: Pixabay

5 דברים שמכללת ספיר יכולה ללמוד מהפתוחה על למידה מקוונת

ספיר, כמו רוב המוסדות האקדמיים, מוכוונת ללמידה פרונטלית. עם פרוץ הקורונה נאלצה המכללה להתאים את עצמה למצב החדש, אבל האם זה יכול להיראות אחרת?

מגפת הקורונה תפסה את רוב העולם האקדמי לא ערוך ללמידה מרחוק. אחרי סמסטר אחד של התאקלמות, קיוו הסטודנטים שבשנת הלימודים הנוכחית המוסדות האקדמיים ילמדו מהטעויות – ויהיו מוכנים לעבודה המקוונת. לא תמיד זה קרה. מערכת “ספירלה” יצאה לבדוק מול המוסד שמתמחה בלימודים מרחוק כבר שנים – האוניברסיטה הפתוחה – מה אפשר היה לעשות אחרת?

1. רישום לקורסים

עם ההרשמה לקורס, האוניברסיטה הפתוחה מיידעת את הסטודנט על אופן העברתו – פרונטלי או בזום. האוניברסיטה אף החליטה להיצמד לכללים שקבעה בתחילת הסמסטר, ולא לבצע שינויים תכופים לפי החלטות ממשלה משתנות. במכללת ספיר לעומת זאת שררה חוסר ודאות, עד שהחליטה המכללה לפני פסח על חזרה ללימודים פרונטליים בחלק מהקורסים. זאת, אף שחלק מהם התחילו כקורסים מקוונים, וכי סטודנטים רבים עזבו את דירותיהם בקרבת המכללה.

2. רשימת מטלות והגשות

אתר הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה מציע רשימת קורסים עם מקרא ומערכת מטלות עם סימון מתי הוגשה המטלה, מתי המרצה הוריד אותה למחשבו ומתי היא נבדקה. בנוסף, כבר בתחילת הסמסטר מפורסם לוח שנה מסודר עבור כל סטודנט, עם זמני ההגשות של כל המטלות בכל הקורסים בסמסטר. בשונה מהפתוחה, במכללת ספיר אין מקום ייעודי שמרכז את כל חובותיו של הסטודנט, זמני הגשת המטלות אינם מתואמים ולא כל מרצה מעלה תיבת הגשה מסודרת למטלות. במיוחד בלמידה מרחוק, מערכת מטלות מסודרת כמו של הפתוחה יכולה לסייע לסטודנט להתנהל טוב יותר.

3. הקלטות שיעורים

בפתוחה לכל קורס יש מערכת הקלטות מסודרת שגם זוכרת את הצפייה האחרונה – קצת כמו נטפליקס, קצת פחות כיפי. הקלטות שיעורים הפכו לחלק בלתי נפרד מהלימודים המקוונים, כך שאם לסטודנט יש בעיה להתחבר לשיעור, יוכל להשלים אותו לאחר מכן. בשונה מהפתוחה, במכללת ספיר לא מחויבים המרצים להקליט את שיעוריהם, כאשר כמה מרצים טוענים לזכויות יוצרים על המצגות שלהם. הנחיה שכן קיימת היא שאם מרצה אינו מקליט את השיעור, עליו להעלות סיכום שלו. בפועל, חלק מהמרצים אינם מקליטים את השיעורים וגם לא מוציאים סיכום מסודר של החומר.

4. סילבוס

באוניברסיטה הפתוחה הסילבוס מאוחד עם רשימת המטלות תחת קובץ בשם “חוברת הקורס”, שאותו מקבל כל סטודנט שבועיים לפני תחילת הסמסטר. כך, ניתן להיערך מראש ולהתעדכן ברשימת החובות. במכללת ספיר ישנה חובה להעלות סילבוס לאתר הלי-מוד, אולם בפועל לא כל המרצים נשמעו להנחיה. רק לאחר פניות לראשי החוגים העלו כמה מהמרצים סילבוס – לעתים גם באמצע הסמסטר. חשוב לציין שהעלאת סילבוס היא משמעותית לא רק כאשר הלימודים הם פרונטליים, והוא מסייע לסטודנט הלומד מרחוק להיות מחובר לחומר הנלמד.

5. שעות קבלה

המרצים בפתוחה מציינים את שעות הקבלה שלהם בסילבוס באופן קבוע. אף שנדמה שדווקא בעידן הזום קל יותר לתאם שעות קבלה, מרצים רבים בספיר אינם מציינים שעות קבועות – אלא כותבים שפגישה עם המרצה היא בתיאום מראש. כך, סטודנט צריך לשאול כל מרצה באופן פרטני מתי יוכל להיפגש עמו ולהיעזר בו. דווקא בשנה מאתגרת כמו זו, ראוי שמרצים יעדכנו מראש את הסטודנטים מתי הם פנויים לסייע להם.

סגור לתגובות.