יום המאבק באלימות נגד נשים

עצרת מחאה משותפת לסטודנטים ומרצים תתקיים מחר מול בניין ההנהלה – “המכללה צריכה לגבות מתלוננות על הטרדה מינית”

המחאה על החלטת הנהלת המכללה לחון סטודנט שהורשע בהטרדה מינית צוברת תאוצה: ביום שלישי, יומיים לפני יום המאבק באלימות נגד נשים, צפויים מרצים וסטודנטים להתכנס ולדרוש ביטחון מגדרי במכללה, ולמחות על כך שבספיר אין נציבה קבועה שמטפלת בתלונות. המכללה: "הנציבות למניעת הטרדות מיניות ממשיכה לפעול באופן מלא ומהווה כתובת לכל פנייה"

החלטתה של הנהלת מכללת ספיר לחון את שלומי (שם בדוי), סטודנט שהורשע בהטרדה מינית של סטודנטית אחרת, מעוררת סערה. ההחלטה קוממה מרצים וסטודנטים והובילה לשיתוף פעולה בין התא הפמיניסטי של המחלקה למשפטים לבין הפורום הפמיניסטי. מחר (23.11) תיערך עצרת הזדהות ברחבה המרכזית בזמן ההפסקה (11:45-12:30) – סגל המרצים והמרצות, סטודנטים וסטודנטיות כאחד אל מול בניין ההנהלה.  

כפי שפורסם באתר “המקום הכי חם בגיהינום”, במהלך שנת הלימודים הקודמת, התלוננה סטודנטית למשפטים על הטרדה מינית מצד שלומי, בן כיתתה. שלומי הורשע בבית הדין המשמעתי של המכללה, ונגזר עליו עונש הכולל בין היתר השעיה מהלימודים ואיסור להתקרב לסטודנטית. אף ששלומי לא מילא את הוראות פסק הדין, בחרה המכללה לתת לו חנינה – מבלי לשמוע את עמדת המתלוננת. הנציבה למניעת הטרדה מינית, ד”ר יעל שנקר, התפטרה זמן קצר לפני פתיחת השנה – לדברי מקורביה, לאות מחאה על העוול שנגרם לסטודנטית שהתלוננה. גם יועצת נשיא המכללה לשוויון מגדרי, ד”ר טלי מרגלית, הודיעה כי לא תמשיך בתפקיד.

 

ההודעה על העצרת בקבוצת הוואטסאפ של התא הפמיניסטי במחלקת המשפטים בספיר | צילום: באדיבות הקבוצה

“בסוף אנחנו נמצאים במקום שחושב איך לתת מעטפת לפוגע, ולא חושב על האחריות שלו כלפי הנפגע”, אומרת ל”ספירלה” מובילת העצרת, קורל יצחקי, סטודנטית לשנה ג’ בלימודי משפטים ואחת ממקימות התא הפמיניסטי. “למכללה יש כאן אחריות, היא יצרה את המסגרת אז היא גם צריכה לאכוף את המשמעת, זאת ההתחייבות הראשונה בתקנון הלימודים האקדמי. המכללה חייבת לאפשר מרחב סטודנטיאלי בטוח וכשבסוף קורה דבר כזה אני אומרת לעצמי שאין מרחב בטוח בכלל”.

“זו בעיה מהותית”

ד”ר סיגל נגר-רון, יו”ר הפורום הפמיניסטי של המכללה, מציירת תמונה עגומה ביותר בכל הנוגע להשלכות של החנינה: “דווח לנו שיש סטודנטיות שבגלל אופן הטיפול לא פונות למכללה בתלונות על הטרדות מיניות, כי הן מרגישות שהן לא מוגנות. זו בעיה מהותית, הנהלת המכללה צריכה להבין את המשמעות של הדבר הזה”.   

אודליה מטר, סטודנטית לשנה ב’ בתקשורת, מודה ש “לפני שהמקרה הזה קרה, הרגשתי תחושת ביטחון מסוימת להתהלך פה במכללה ולהרגיש שמישהו ישמע את קולי. אבל אחרי המקרה הזה, נראה שגורמים מהסגל – ובעיקר גברים מהסגל – זרקו אחריות. עכשיו כל מי שמסתובב בקמפוס, ולא רק נשים, לא מרגיש שגם אם יש עונש למטרידים מינית, יאכפו את זה כמו שצריך. המכללה שלנו מתיימרת להיות ליברלית, לקדם זכויות נשים ולקדם ביטחון בקמפוס, אבל כרגע זה נראה בדיוק הפוך. כל הכסתוח הזה של הסימולציה הזאת של מהי הטרדה מינית ומהי לא…למה לא מכניסים דמויות שידברו אתנו על הטרדות מיניות בכיתות עצמן? אין להם משאבים לזה? זה לא נושא שמספיק בוער, אין מספיק תלונות שידעו שזה קורה בקמפוס?”.  

 יו”ר הפורום הפמיניסטי: “יש סטודנטיות שבגלל אופן הטיפול של המכללה בפרשה, לא פונות למכללה בתלונות על הטרדות מיניות כי הן מרגישות שהן לא מוגנות”

מרצים בכירים במכללה הביעו תמיכה במאבק ובעצרת שעתידה להתקיים מחר. אחד מהם הוא ד”ר רגב נתנזון, ראש המסלול לשיווק ומדיה דיגיטלית במחלקה לתקשורת, אשר מתכנן להשתתף בעצרת וקורא להנהלת המכללה לפתור את נושא הביטחון האישי בדחיפות: “על המכללה להבטיח סביבה בטוחה לכל הבאות והבאים בשעריה, לתת גיבוי למתלוננות ולהימנע מהפקרה של מי שנפגעו. היעדר נציבה קבועה שניתן לפנות אליה בנושאים אלו פוגע בתחושת הביטחון בקמפוס. על המכללה לתקן את המצב מהר ככל האפשר”.

יום המאבק באלימות נגד נשים
כרזת עצרת המחאה

ד”ר אורלי סוקר, גם היא מרצה בכירה במכללה, מדגישה ש”ברמה העקרונית לא ייתכן שלא תהיה נציבה קבועה. שתיים התפטרו וזה מעלה שאלות ותהיות רבות. המכללה בוחרת להתייחס רק להיבט הפורמלי ומחייבת את המרצים והסטודנטים לעבוד על המצגת שבודקת עד כמה אנחנו מודעות למהי פגיעה מינית, אבל משחררת את ראשיה, שוב ושוב, מלמלא את החובה החוקית למינוי נציבה”.  

לקראת העצרת, יחולקו ברחבי המכללה עלונים שיפרטו את הזכויות שמגיעות לסטודנטיות ולסטודנטים שעברו פגיעה על רקע מיני, בין אם במכללה ובין אם מחוצה לה. העלון, בעברית ובערבית, יופץ בכיתות. “נזמין את הסטודנטים להגיע בזמן ההפסקה לעצרת מול בניין ההנהלה”, אומרת יצחקי.

מה הציפיות שלכן מהעצרת הזאת?

“בראש ובראשונה, שיהיו תקנים בנציבות כי לא יכול להיות שאין ממונה ונציבים מוסמכים. דבר שני שצריך לקרות זה שינוי תקנון המשמעת של המכללה, כי לא יכול להיות שהתקנון בא כל כולו לקראת הנאשם, ואין בו אף התייחסות לנפגעי עבירה. עכשיו אנחנו רואים את ההשלכה של העובדה שאין שום זכות לנפגע עבירה שמעוגנת בתקנון – וזה שהחנינה ניתנה בלי שהסטודנטית אפילו ידעה על זה, אלא רק גילתה בדיעבד, זה ביזיון”. 

המכללה: “פועלים על מנת לקיים מרחב בטוח לסטודנטיות ולסטודנטים”

בתגובה לתחקיר “המקום הכי חם בגיהינום”, מסרה מכללת ספיר: “המכללה האקדמית ספיר פועלת בנחישות על מנת לקיים מרחב בטוח לסטודנטיות ולסטודנטים הלומדים בה. המכללה רואה בחומרה רבה תופעות ואירועים של אלימות והטרדות מיניות ופועלת באופן נחרץ להוקיע ולשרש אותן. גם המקרה הנדון טופל ברגישות, ביסודיות ובתשומת לב מירבית. תיאור המקרה בכתבה, אינו מדויק כלל ועיקר. בעקבות התפתחויות בפרשה בחודש האחרון נפתח המקרה לטיפול מחדש ונמצא כעת תחת חיסיון ולכן אנו מנועים מלהתייחס לפרטים בשלב זה. הנציבות למניעת הטרדות מיניות ממשיכה לפעול באופן מלא ומהווה כתובת לכל פנייה. לעניין יועצת הנשיא להוגנות מגדרית, בהתאם להנחיות המועצה להשכלה גבוהה, מונתה לתפקיד חברת סגל בדרגת פרופסור. אשר לשאלה בעניין מקרים נוספים, במכללה לא מכירים את המקרים ולכן לא נוכל להתייחס לכך”.

סגור לתגובות.