הסערה הנוכחית מגיעה כשבוע לאחר העצרת לביטחון מגדרי שנערכה במכללה, במחאה על חנינה שהוענקה לסטודנט שהורשע בהטרדה מינית | צילום: סביון דמרי

סטודנטית הודיעה על עזיבת הלימודים בטענה שהותקפה מינית על ידי סטודנט אחר, החברים שלה שובתים במחאה על היעדר הטיפול

סערה במכללת ספיר: סטודנטית לתקשורת הודיעה לחבריה שלא תגיע השנה ללימודים במחאה על כך שלא קיבלה מענה מספק מהמכללה לאחר שלטענתה הותקפה מינית. במחאה הודיעו חלק מהסטודנטים שלא יגיעו היום ללימודים: "החלטנו יחד לא לשתוק". מקורות במחלקה לתקשורת סיפרו כי נודע להם רק לאחרונה על המקרה, וכי העניקו לסטודנטית את כל התמיכה שיכלו בכלים העומדים לרשותם. אולם הטיפול בנושא נמצא באחריות הנהלת המכללה, שפועלת ללא נציבה קבועה למניעת הטרדות מיניות – לאחר שהנציבה הקודמת התפטרה. מהמכללה נמסר בתגובה: "מונתה נציבה זמנית לליווי ממוקד בפרשה. אנו קוראים לנהוג באיפוק ובאחריות עד תום ההליכים"

סטודנטים במחלקה לתקשורת הודיעו כי לא יגיעו היום (שני) ללימודים, כאות הזדהות עם חברתם ללימודים. הסטודנטית הודיעה אתמול שהיא מקפיאה את הלימודים, לאחר שהותקפה מינית על ידי סטודנט אחר – ולטענתה לא קיבלה תמיכה מספקת מצד המכללה.

הסטודנטית שלחה אתמול בערב הודעה בקבוצת הווטסאפ של המסלול, ובה כתבה: “החלטתי להקפיא את הלימודים השנה ונראה מה יקרה בהמשך. אשתף אתכם שנתקפתי מינית על-ידי סטודנט. רציתי לקוות לעזרה מצד המכללה אך ידיהם כבולות בחוקים ותקנון”. לאחר שליחת ההודעה היא עזבה את קבוצת הוואטסאפ.

הסטודנטים הוכו בהלם

ההודעה ששלחה הסטודנטית היכתה בהלם את חבריה. הסערה שמטלטלת ביממה האחרונה את מכללת ספיר מגיעה כשבוע אחרי עצרת לביטחון מגדרי שהתקיימה בקמפוס, בעקבות פרסום שלפיו מכללת ספיר העניקה חנינה לסטודנט שהורשע בהטרדה מינית. בעקבות המקרה התפטרה הנציבה למניעת הטרדה מינית, וטרם מונתה נציבה קבועה אחרת במקומה.

מקורות במחלקה לתקשורת סיפרו כי למחלקה נודע רק לפני חודש על המקרה שעליו כתבה הסטודנטית בהודעתה, ושמאז היא פעלה על מנת לסייע לסטודנטית בכל הכלים העומדים לרשותה.

עם זאת, הטיפול בתלונות על הטרדה מינית נמצא בסמכות הנהלת המכללה, שטרם מינתה נציבה למניעת הטרדה מינית, לאחר התפטרות הנציבה הקודמת.

“לא ייתכן שנרגיש לא בטוחות במכללה שהפכה לנו לבית”. מכללת ספיר (למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) | צילום: ויליאם שרון

ההודעה של הסטודנטית התסיסה סטודנטים אחרים במחלקה. “זה לא אמור לקרות, לא לסטודנט ולא לסטודנטית. אף אדם לא אמור להרגיש לא בטוח במקום בו הוא נמצא, בטח אם מדובר באקדמיה”, כתבה אחת מחברותיה של הסטודנטית, אופק פריאנטה, בפוסט שפרסמה בפייסבוק. “לא הגיוני שסטודנטים יפסיקו לימודים בגלל מקרה כזה. לא היא הצד שאמור לוותר. לא הגיוני שהופנה גב ושהעזרה לא הייתה מלאה ומקסימלית. לצערנו זה לא מקרה ראשון שמתפרסם במכללת ספיר. אנחנו מנסים להבין את הפעולות של הנפשות הפועלות סביב הנושא ולברר איפה זה נעצר. אבל כולנו לומדים תקשורת מרצון לשנות משהו בעתיד, וזה הזמן שלנו לפעול על מנת למגר את התופעה הזאת, וכמה שיותר מוקדם”.

“אנחנו רוצים לעשות רעש”

בעקבות המקרה, החליטו חלק מהסטודנטים במחלקה לתקשורת לא להגיע היום ללימודים – במחאה על כך שלמכללה אין גורם מוסמך לפנות אליו, בהיעדר נציבה לטיפול בהטרדות מיניות.

ניקול קרסיק, ממובילות המחאה, עדכנה את המחלקה בהחלטה: “לאור המקרה שקרה עם סטודנטית במחלקה שלנו, החלטנו יחד לא לשתוק. לא ייתכן שסטודנטית מותקפת מינית, מחליטה לעזוב את הלימודים והתוקף מסתובב בראש מורם במכללה. לא ייתכן שנרגיש לא בטוחות במכללה שהפכה לנו לבית. כאות מחאה החלטנו לא להגיע ללימודים. אוזלת היד של המכללה אל מול תקיפות מיניות גורמת לנו להגיע ללימודים עם חשש שאנו הבאות בתור. סטודנטים וסטודנטיות כאחד תומכים בהחלטה”.

בשיחה עם ספירלה, ניקול הסבירה מה מטרת המחאה: “אנחנו רוצים לעשות רעש, חד משמעית. שכולם יידעו שהמכללה לא עשתה כלום והבחורה שהותקפה עזבה בגלל זה”.

המכללה: “מונתה נציבה זמנית לליווי ממוקד בפרשה”

ממכללת ספיר נמסר בתגובה: “הנהלת המכללה האקדמית ספיר פועלת בנחישות על מנת לקיים מרחב בטוח לסטודנטיות ולסטודנטים הלומדים בה. המכללה רואה בחומרה רבה תופעות ואירועים של אלימות והטרדות מיניות ופועלת באופן נחרץ להוקיע ולשרש אותן. המקרה הנדון התרחש מחוץ לכותלי הקמפוס בשנת הלימודים הקודמת וטופל ברגישות על ידי הנציבות להטרדה מינית. לפני כחודש נפתח המקרה לטיפול מחדש ומונתה נציבה זמנית לליווי ממוקד בפרשה. אנו קוראים לכולכם, לנהוג באיפוק ובאחריות עד תום ההליכים. אנו מבקשים לחדד ולהבהיר: בניגוד למה שפורסם בכתבה, במכללה פועלת נציבות המורכבת מצוות של שלושה אנשים, כאשר שניים מתוכם פעילים בכל רגע נתון ומהווים כתובת לפניות ולטיפול מקצועי. תהליך מינוי נציבה שלישית קבועה נמצא בעיצומו”.

סגור לתגובות.