עצרת הנכבה באוניברסיטת בן גוריון, אתמול | צילום: קלרה בן-שושן, "אם תרצו"

דגלי פלסטין בעצרת יום הנכבה באוניברסיטת בן גוריון: ”סטודנטים רבים מעלים חששות להגיע לאוניברסיטה”

סטודנטים יהודים זעמו על כך שהאוניברסיטה איפשרה לסטודנטים הערבים להפגין עם דגלים פלסטיניים: "הביטחון שלנו נרמס. זה דגל טרור, תכף גם יגידו שלהכניס דגל נאצי לאוניברסיטה זה בסדר". מנגד, הבהיר מארגן עצרת יום הנכבה: "קיבלנו אישור ממחלקת הביטחון של האוניברסיטה. דגל פלסטין לא אמור להוות איום על אף יהודי במדינה הזאת". אוניברסיטת בן גוריון: "האוניברסיטה מהווה נקודת מפגש לתפיסות עולם שונות. על כן, אפשרנו לקיים שתי עצרות פוליטיות עם דעות מנוגדות. אנו גאים בסטודנטים שלנו המביעים את דעתם"

הם ניצבו אלה מול אלה בלב אוניברסיטת בן גוריון – מצד אחד, סטודנטים ערבים שנופפו בדגלי פלסטין לציון יום הנכבה. מצד שני, סטודנטים שנופפו בדגלי ישראל כמחאה על העצרת ועל החלטת הנהלת האוניברסיטה בחודש האחרון, לא לאפשר הכנסת דגלי ישראל לקמפוס מחשש לפרובוקציה. ובתווך – סדרנים שחצצו בין הצדדים כדי למנוע מהם להתעמת אלה עם אלה. העצרת שערך תא מפלגת חד”ש באוניברסיטה לציון יום הנכבה חוללה אתמול סערה שהדיה הגיעו עד לכנסת. שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, הצהירה ש”התמונות שראינו הבוקר לא מתקבלות על הדעת. במסגרת הבחינה שאנו עושים עם הייעוץ המשפטי של המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לסטודנטים ששותפים להסתה, אלימות או פגיעה בסמלי המדינה – ייבדקו גם אירועים מסוג זה”. ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ’, תבע מנשיא האוניברסיטה למנוע את הנפת הדגלים הפלסטיניים והתריע כי “עוד קו אדום נחצה היום”.

ג’ווארה בדר, יו”ר תא חד”ש באוניברסיטה ומארגן העצרת, אינו מבין על מה סערו הרוחות: “קיבלנו אישור לקיים את העצרת ממחלקת הביטחון של האוניברסיטה, במסגרת חופש הביטוי והחוק במדינה. המפגינים שהתייצבו מולנו צעקו לנו ‘תלכו מפה’ ו’מוות למחבלים'”.

“מותר לנו להביע דעה”. מניפים דגלי פלסטין בעצרת שערכה חד”ש באוניברסיטת בן גוריון, אתמול | צילום: ג’ווארה בדר

מנגד, קלרה בן-שושן, סטודנטית באוניברסיטה ורכזת תנועת “אם תרצו” שפעיליה נופפו בדגלי ישראל, אמרה כי “לא היו קללות מהצד שלנו. הנפנו דגלים, רקדנו, שרנו ועשינו ממש שמח. הערבים לא העבירו מסר של אהבה ושלום. הרי מה זה יום הנכבה? זה היום שבו הם הפסידו במלחמת העצמאות ויום שבו הם מקווים לחזור לאדמה ‘שלהם’. הראינו להם שמדינת ישראל היא שלנו ושהדגל שלנו הוא הדגל הלאומי. דגל אש”ף הוא דגל טרור, זה דגל מסית שמטרתו לקרוא לפיגועים. זה לא דגל של שלום, ממש לא”, הוסיפה.“דגל פלסטין לא אמור להוות איום על אף יהודי במדינה הזאת”, הגיב בדר. “מפלגות הימין הקיצוני, תפקידן להרוס ולהרחיק אותנו מהשלום והן מנצלות את הכוח שלהן. מותר להביע דעה ואסור לתת לצד השני לא להביע אותה. אנחנו בעד דמוקרטיה מתפקדת וזאת דמוקרטיה וזכותה להתקיים בדיוק כך”.

אלא שבן-שושן רואה את העצרת מזווית אחרת לחלוטין.

כלפי מי מופנה הכעס שלך?

”כלפי הסטודנטים הערבים שמקבלים את כל הזכויות ממדינת ישראל ופשוט יורקים על המדינה ועלינו. נגיש תלונה נגד האוניברסיטה. אין גבול לחופש הביטוי? מי שקורא לטרור זה לא חופש ביטוי. תכף גם יגידו שלהכניס דגל של התנועה הנאצית לאוניברסיטה זה יהיה בסדר. צריך גבולות, בשם חופש הביטוי והדמוקרטיה”.

בדר, לעומתה, קורא להנהלת האוניברסיטה לא להכנע ללחץ מימין: “מטרת האוניברסיטה היא ליצור מקום של שיח ושיוויון. הסטודנטים הם הדור הבא של המדינה. הם הולכים להיות חברי כנסת ומקבלי החלטות”.

“הראינו להם שהדגל שלנו הוא הדגל הלאומי”. פעילי ‘אם תרצו’ באוניברסיטת בן גוריון, אתמול | צילום: קלרה בן-שושן, “אם תרצו”

בזמן שבבאר שבע נדמה היה כי המתיחות מתקרבת לנקודת הרתיחה, בירושלים התכנסה ועדת החינוך של הכנסת לדיון סוער בעקבות ההפגנות שבהן הונפו דגלי פלסטין במוסדות אקדמיים. “הביטחון שלנו נרמס. הוא ממש ברצפה וזה ככה כבר ממבצע שומר החומות”, אמרה גליה מלכה, סטודנטית בבן-גוריון, לחברי הוועדה. “סטודנטים רבים מעלים חששות להגיע לאוניברסיטה. הם חשים שהם צריכים להגן על עצמם ומבינים שלא יוכלו למנוע תרחיש שבו המצב יסלים לכדי פיגוע בתוך שטחי האוניברסיטה”. מלכה קראה למשטרה לשלוח כוחות לאוניברסיטה “כדי לייצר ביטחון. מהפגנה להפגנה זה הולך ומחמיר”.

הסטודנטית גליה מלכה בכנסת: “הסטודנטים מבינים שלא יוכלו למנוע תרחיש שבו המצב יסלים לכדי פיגוע בתוך שטחי האוניברסיטה”

מלכה לא חסכה בביקורת נגד התנהלות המוסדות האקדמיים ודרכי הטיפול באירועים מסוג זה: ”הם בוחרים לא להגיב עד שאנחנו פונים לתקשורת ולכנסת. האוניברסיטה צריכה לתת את הדין לגבי מה שקרה היום. אנחנו לא צריכים לפנות לכלי התקשורת על מנת לקבל מענה. רצינו לקבל מהאוניברסיטה גינוי לאירועים שקרו בקמפוס”.

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: ”יומיים אחרי יום הגיוון הבינלאומי, נוכחנו שוב לראות שהקמפוס שלנו מכיל סטודנטים וסטודנטיות מכלל החברה הישראלית המחזיקים במגוון דעות והשקפות. האוניברסיטה מהווה נקודת מפגש, בה ניתן להתוודע ולהכיר מקרוב אנשים, רעיונות חדשים ותפיסות עולם שונות. על כן, אפשרנו לקיים שתי עצרות פוליטיות עם דעות מנוגדות. אנו גאים בסטודנטיות ובסטודנטים שלנו המגלים אכפתיות כלפי הסובב אותם ומביעים את דעתם. היום הם התעמתו עם דעות מנוגדות, אך שמרו על הסדר הציבורי וניהלו את העצרות באופן ראוי. בצד חילוקי הדעות הפוליטיים, הסטודנטיות והסטודנטים שלנו יודעים לעבוד יחד במעבדות, בכיתות ובפעילויות החברתיות”.

האוניברסיטה: “הסטודנטים התעמתו עם דעות מנוגדות אך שמרו על הסדר הציבורי וניהלו את העצרות באופן ראוי”. אגודת הסטודנטים: “חלק מהמפגינים בחרו לפגוע בערכי מדינת ישראל, לא ניתן יד לאלימות”

מנגד, אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון התבטאה בצורה שונה: ”מוקדם יותר הבוקר, נערכה ברחבי הקמפוס הפגנה בה למרבה הצער בחרו חלק מהמפגינים לפגוע בערכי מדינת ישראל. למען הסר ספק נבהיר כי האגודה הסטודנטיאלית, מעצם קיומה וטבעה, מעודדת חופש ביטוי וחופש אקדמי – אך לא ניתן יד לאלימות מכל סוג שהוא ולשימוש בחופש הביטוי כתירוץ להסתה ופגיעה במדינת ישראל ואזרחיה. הקהילה הסטודנטיאלית באוניברסיטת בן גוריון בנגב מורכבת ממגוון רחב של אוכלוסיות. האתגר שלנו כקהילה סטודנטיאלית הוא למצוא את הדרך ולגשר על הפערים החברתיים והפוליטיים, כדי שנוכל לחיות זה לצד זה כחברים לספסל הלימודים. עלינו להתחשב אחד בשני, להשמיע דעות שונות, אך לא לתת יד לשיח מסית הפוגע באזרחי מדינת ישראל”.

 

 

סגור לתגובות.