"אני מבין למה כועסים עליי - אבל לא חושב שיש לזה סיבה". מלך זילברשלג | צילומים: אינסטגרם

“אנשים חושבים שאני הרבה פחות דתי ממה שאני באמת”

הוא חרדי אבל מדבר חילונית שוטפת ומככב ברשתות החברתיות. לא פוסל עוד זוגיות עם אישה חילונית כמו האקסית אלונה סער, אבל חולם שהילדים שלו ישמרו מצוות וידברו בבית יידיש. בראיון אינטימי ל"ספירלה", מספר מלך זילברשלג על הביקורת שהוא סופג במגזר, על הבריחה מהגדרות - ומגלה למי הוא שוקל להצביע בבחירות (ולא, זו ממש לא תהיה מפלגה חרדית)

את מלך זילברשלג קשה לפספס. כנראה שמתישהו באחד הבילויים שלכם ברשתות החברתיות נתקלתם בתגובה שלו, או בפוסט או בסרטון משעשע. נו, הבחור הזה, שנראה חרדי אבל מדבר חילונית שוטפת.

הוא בן 26, אושיית רשת עם יותר מ-100 אלף עוקבים בחשבון האינסטגרם. הוא פרץ ככוכב חטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור הציבורי, עם נוכחות כובשת שאי אפשר להתעלם ממנה: מצד אחד, חובש כיפה שחורה ומסולסל פאות. מצד שני, צעיר ששירת בצה”ל ומעורה באחרון הטרנדים בסושיאל, שהיה בזוגיות ללא חופה וקידושין עם השחקנית החילונית אלונה סער, בתו של השר גדעון סער. בשנה האחרונה השתתף בסדרה “יס מן”, שם תועד בין היתר בשיחות נפש עם אביו, הפרסומאי והעיתונאי החרדי דודי זילברשלג, וכיום הוא עובד בחדשות 12.

מלך, אתה מבין למה אתה שנוי במחלוקת?

“בוודאי. יש לי פאות, כיפה וציצית, כי אני רואה את עצמי חרדי. זה מה שאני. מנגד, אני עובד בטלוויזיה, אני יוצא עם בנות ישראל טרם נישואים ואני מתחזק יוזר בכל רשת חברתית אפשרית, שכל אחת מהן מנוגדת כמעט לכל מה שהדת שלי מאמינה בו. יש ניגוד ואני מבין למה כועסים עליי – אבל לא חושב שיש לזה סיבה. אני בונה לעצמי חיים וקריירה שחלמתי עליה מגיל אפס בערך. אני מלך זילברשלג. עבדתי מספיק קשה כדי שזה יעמוד לבד”.

אז איך אתה מגדיר את עצמך?

“זה חצוף להגיד את זה בגיל 26, אבל בעיניי להגדיר את עצמך זה פרט טריוויה שולי. אף אחד לא יודע מה הזהות שלו. גם אדם בן 70 לא סגור על הזהות שלו, יודע למי הוא נמשך ומה הוא אוהב”.

“אני לא מורד ולא בועט במגזר שבאתי ממנו”

משיכה זה משהו שהעסיק אותך?

“ברור. ישנן תהיות. אני לא חושב שיש אדם שפתור עם עצמו. מי שחושב שהוא פתור עם עצמו הוא ממש בבעיה. יש איזו שמרנות בתל-אביביזציה, גם בעניין הזה. הדבר הכי מגניב עכשיו זה להיות בי (ביסקסואל -נ”א), נכון? זה הדיבור עכשיו. אני שוקל להיות בי, אגב, אבל זה להגדיר את עצמי כמשהו וזה לא טוב. אני לא חושב שיש דבר כזה הגדרות. הכל פשוט אינדיבידואלי בצורה מדהימה”.

“הדבר הכי מגניב עכשיו זה להיות בי. אני שוקל להגדיר את עצמי כבי, אבל זה להגדיר את עצמי כמשהו, ואני לא חושב שיש דבר כזה הגדרות”

זילברשלג נראה אמנם חרדי אך היום־יום שלו שונה ב-180 מעלות מזה של בחור ישיבה מן המניין. הוא מתעקש שזה לא מגיע מתוך מרדנות: “אפשרו לי בבית לעשות כל מה שעושה לי טוב. אני לא מורד ולא בועט במגזר שבאתי ממנו ואני מרגיש חלק ממנו. אני מאוד מחובר אליו ואני אפילו אומר שאני מחובר יותר מהרבה חרדים שנמצאים במעמקי המגזר. אף אחד מהמגזר מעולם לא העסיק אותי כדובר שלו, אז הם לא יכולים לכעוס שאני לא מייצג את המגזר”.

בדבריו של זילברשלג ניתן לשמוע את הטינה שהוא חש כלפי התקשורת החרדית. את שורשיה אפשר למצוא בפרשה שהתפוצצה ב-2011, כשנשלחה לאביו דודי נערת פיתוי במטרה לסחוט אותו. הפרשה הכתימה אז את שמו הטוב של האב בדעת הקהל החרדית. “הייתי ילד בן 14 כשאבא שלי נסחט”, נזכר זילברשלג. “זה בן אדם שקרע את התחת כל החיים בשביל לשמור על השם של המגזר הזה, ואף אחד מהתקשורת החרדית לא הגן עליו. אז אין לי שום חובה אליהם ואני לא מוצא שום דבר חיובי במה שהם מפרסמים. אני לא חושב שבאמת קיימת תקשורת חרדית. כשהייתי רק בן 19, החשיפה שלי כבר הייתה הרבה יותר גדולה משלהם. את כל מה שעשיתי בחיים אמרו שאבא שלי סידר לי, עד שיכלו להגיד שגדעון סער סידר לי”, הוא מוסיף בציניות.

“אנשים חושבים שאני הרבה פחות דתי ממה שאני באמת. מאז הבר מצווה שלי, באף יום לא שכחתי להניח תפילין. אשמח שיבואו עשרה חרדים שיוכלו להגיד לי אותו הדבר על עצמם”

זילברשלג, החרדי המודרני, מתמודד יום יום לדבריו עם “כמויות של חוסר הבנה”. הוא מספר כי דמותו לא עוברת חלק בגרונם של חילונים וחרדים כאחד. “בכל מסיבה יבוא מישהו ויגיד לי משהו על זה שאני מחלל את השם. אני אספר לך משהו. יש איזה ילד בן עשר שחולה נורא ואני מגיע אליו לפעמים ויושב איתו. אבא שלו חרדי מאוד. אני בדרך כלל פוגש את האמא, אבל פעם אחת נפגשתי עם האבא. כשהוא הלך, הילד אמר לי ‘מבחינתו אתה השטן’. לקח לי שניה לעכל את זה עד שהבנתי שאבא שלו לא באמת מכיר אותי”.

איך אתה מתמודד עם זה?

“כשהייתי בן 12, אבא שלי פגש ליד בית הכנסת איזה מו”ל של עיתון חרדי. גם אבא שלי היה אז מו”ל של עיתון. הוא אמר לאבא שלי ‘אני משתגע מאיך אתה מצליח לשרוד את כל השנאה שיש כלפיך’. אבא שלי ענה לו ‘אני מתנחם בעובדה שאותך שונאים מי שמכיר ואותי שונא מי שלא מכיר’. אני תמיד מתנחם בעובדה הזו שכל רב או אדמו”ר שיישב איתי שלוש דקות, ישנה את דעתו עלי”.

“בכל מסיבה יבוא מישהו ויגיד לי משהו על זה שאני מחלל את השם. אני תמיד מתנחם בעובדה הזו שכל רב או אדמו”ר שיישב איתי שלוש דקות, ישנה את דעתו עליי”

אף שאתה מתנגד להגדרות, אמרת בכל זאת שאתה רואה את עצמך כחרדי. חוץ מהמראה החיצוני, איך זה עוד בא לידי ביטוי?

“מאז הבר מצווה שלי, באף יום לא שכחתי להניח תפילין. אשמח שיבואו עשרה חרדים שיוכלו להגיד לי אותו הדבר על עצמם. לא תראי אותי מעלה סטורי בשבת. אני שומר שבת וכשרות. אני אמנם יושב במסעדות לא כשרות, אבל אני בחיים לא אוכל משהו לא כשר. הרבה פעמים כשישבתי במסעדה לא כשרה, אמרו לי ‘לא כשר פה’ – אז עניתי ‘עדיין לא’. אבא שלי אמר לי פעם שאני כמו זיקית. כשאני עם המשפחה אני הבחור הכי דתי שיש”. 

הפערים התרבותיים הם לא אלה שגרמו לפרידה”. עם בת זוגו לשעבר אלונה סער

הזוגיות שלו עם אלונה סער הפכה את השניים לחביבי מדורי הרכילות. “תמיד ברחתי מהמחשבה שאצא עם חילונית, אבל יש לי איתה יותר במשותף מהחרדיות ששידכו לי”, סיפר בריאיון שנתן ל”ידיעות אחרונות” באוקטובר שעבר. “אני לא מחזיר את אלונה בתשובה ולא אמנע ממנה לעשן או לדבר עם מי שהיא צריכה בשבת”.

אבל באפריל האחרון, אחרי למעלה משנה, השניים נפרדו. “הפערים התרבותיים הם לא אלה שגרמו לפרידה”, הוא מדגיש, “אסור לפסול על פי מגזר אף אחת”.

אתה רואה את עצמך שוב נכנס לזוגיות עם חילונית, אולי אפילו מקים איתה בית בישראל?

“אין סיבה שלא. אני לא אתחתן עם אף בחורה שלא תגיע איתי להסכמות על דברים מסוימים, על הבסיס, אבל אפשר להגיע להסכמות על הכול”.

מהם הדברים שחשובים לך בחינוך הילדים למשל?

“אני רוצה שהילדים שלי ידברו יידיש, שיאהבו אותי ואת אמא שלהם ושיהיו שמחים ומאושרים. מעבר לזה, אני מאוד רוצה שיהיו שומרי תורה ומצוות, אני רוצה שהם יהיו כמה שיותר קרובים לדרך שאני מאוד אוהב ומאמין בה. אבל האם אני מוכן להקריב כדי שהילדים שלי לא יגדלו בפיצול אישיות נוראי? אין פה שאלה בכלל”.

זה לא קצת “דתי לפי דעתי”?

מלך: “כל דת היא לפי דעתו של מישהו. חלק לפי דעתו של מישהו מלפני אלפי שנים, אבל הם כולם הולכים לפי דעתו של מישהו”.

איפה לדעתך הפער בין איך שתופסים אותך לבין איך שאתה תופס את עצמך?

“אני חושב שאני נתפס בעיני אנשים כטיפש וגם חושבים שאני אדם רדוד ושטחי מאוד, אבל חברים שכנעו אותי שזה לא נכון. אנשים גם חושבים שאני הרבה פחות דתי ממה שאני באמת”.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 10 שנים?

“כל חיי הייתה לי שאיפה נורא פשוטה, שמה שדרוש ממני, אני אעשה הכי טוב. ובהיבט האישי שיהיו לי ילדים כבר. פעם רציתי עשרה ילדים, עכשיו אני צנוע יותר, אני מבין שעשרה ילדים יצטרכו לבוא מיותר מאישה אחת ואני לא מתכוון להתחתן עם יותר מאישה אחת”.

ומה עם פוליטיקה? שוקל להיכנס?

“כרגע לא. כנראה שיציעו לי רק מפלגות מדף שירצו עלה תאנה חרדי, ואני לא ארצה להצטרף לאף אחת מהן. אין הרבה מפלגות אידיאולוגיות בישראל. היחידות שהן אידיאולוגיות הן המפלגות החרדיות ואני לא אצטרף למפלגה חרדית. זה משאיר אותי עם בן גביר וסמוטריץ’. אני מאוד אוהב אותם כבני אדם. שניהם אנשים אדירים, בניגוד לתדמית שלהם. הייתה פה עכשיו שרת תחבורה שאלוהים ישמור ולעומת זאת סמוטריץ’ היה שר תחבורה מדהים, אבל אף אחד לא ידבר על זה”.

בבחירות הקודמות רציתי להצביע לבני גנץ, היום אני שוקל להצביע לבן גביר. מה שבטוח, לא אצביע למפלגות החרדיות”

זילברשלג מחמיא לאביה של האקסית (“גדעון סער הוא היחיד שקיים את ההבטחות שלו, שבא לעבוד”), אבל כשאני שואלת למי הוא מתכוון להצביע בבחירות הקרובות – התשובה שלו מפתיעה: “בבחירות הקודמות רציתי להצביע לבני גנץ, היום אני שוקל להצביע לבן גביר. אני חושב שהוא גורם לנו לזוז באי נוחות, אבל מעבר לזה הוא פשוט דואג שתישאר לנו מדינה יהודית. זו באמת הדאגה שלו, לפחות זה לא קלישאה. מה שבטוח, לא אצביע למפלגות חרדיות”.

 

סגור לתגובות.