נסאר

חיכוכים עם פוליטיקאים וטיפ מפוראת נסאר: ירדנו לכנס התקשורת באילת

תלמידי שנה ג' במסלול העיתונות בספיר נוכחים השבוע בפאנלים של האירוע המתקיים זו השנה ה-15. המטרה: לקבל הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של התחום. מה הם גילו כבר בפאנל הראשון? ומה המליץ עיתונאי חדשות 12 למי שמגיע מהפריפריה ומנסה להשתלב? עדכונים שוטפים

רון ששון, שני אלוש, אמיר סגל, ארד בלמס, אופק פריאנטה, נועה רוקח ועידן בלומהוף

הסטודנטים בשנה ג’ של מסלול עיתונות במכללת ספיר ירדו בתחילת השבוע לכנס אילת לעיתונות המתקיים בפעם ה-15, ובמהלכו ינכחו בשלושה ימים של פאנלים ופעילויות בנושאי תקשורת, פוליטיקה, חברה והממשקים ביניהן. בכנס משתתפים עיתונאים רבים מכלי התקשורת השונים בישראל, בהם קרן מרציאנו, פוראת נאסר ואוהד חמו (חדשות 12), יהודה שלזינגר (ישראל היום), חיים לוינסון (הארץ), ניב גלבוע (לשעבר ערוץ 10) וכן פוליטיקאים, אנשי מערך דוברות, גורמי ביטחון ועוד.

מדובר בפעם השנייה שבה משתתפים סטודנטים מהמסלול בכנס (הפעם הראשונה הייתה ב-2007). המטרה היא שחשיפת העיתונאים הצעירים לתכנים מהסוג הזה תעניק נפח הן ללימודים שלהם והן להבנתם את המתרחש מאחורי הקלעים של שדה התקשורת הישראלית.

“ההשתתפות בכנס היא אירוע חשוב בתולדות המסלול מהרבה סיבות”, הסביר ראש המסלול, אילן יצחייק. “זו הזדמנות לסטודנטים להשתתף בדיוני עומק עם נבחרי ציבור ועיתונאים בכירים על תפקידה של התקשורת בסוגיות בוערות בחברה, ולשמוע ממקור ראשון על המציאות מפי מי שיוצרים אותה בפועל, ולא רק דרך תיווך. זו הזדמנות להכיר ולשוחח בנחת, בנסיבות חברתיות, עם אנשי תקשורת מרכזיים, לקשור קשרים אישיים עם בכירים בתעשייה ולהציץ באופן נדיר וחד פעמי אל אחורי הקלעים של הענף”.

פוראת נסאר. מחסום כפול
ראש המסלול אילן יצחייק והסטודנטים באילת
היי דרומה. הסטודנטים באילת, השבוע

עדן סלומון, סטודנטית במסלול, הוסיפה: “כבר בפאנל הראשון ביום ההגעה הרגשנו את החיכוך בין אנשי התקשורת לפוליטיקאים. זה היה מרתק לצפות בזה מקרוב וגם ניתנה לנו הזדמנות לשאול שאלות”.

גודלה של קבוצת הסטודנטים מספיר בלט בכנס, והיא משכה תשומת לב מהמשתתפים שהתעניינו בצעירים המתמחים בתקשורת בתקופה שבה בחירה כזאת אינה מובנת מאליה ואף נדירה. “משמח אותי שהנהלת המכללה וראשי המחלקה לתקשורת עשו מאמץ מיוחד ואפשרו ליוזמה הזאת להתקיים, בעיקר כי מדובר באחד המחזורים המשובחים שהיו לנו”, הוסיף יצחייק. “הם באו לאילת לעבוד – לזהות סיפורים עיתונאיים, לראיין ולהכין כתבות למגזין ‘ספירלה’ ולפרויקט הגמר שלהם”.

כתבת “ספירלה”, שני אלוש, בכנס העיתונות באילת

יום ראשון, 20:00: הקושי הכפול של נסאר

לאחר הפאנל הראשון בכנס נשאל פוראת נסאר איזה טיפ היה נותן לעיתונאי צעיר מהפריפריה. הוא ענה: “לא לוותר. ליפול ולקום כמה שצריך עד שתגיע או תגיעי למקום שאתם מכוונים אליו. לי היה קושי כפול: התחלתי גם כערבי, לא רק מהפריפריה, בדרך למיינסטרים התקשורתי, אבל לא ויתרתי. ברגע שפרסמתי סיפור אחד שזכה באמון הציבור הערבי וגרם לו להבין שאני כאן בשבילו, נפתח הסכר ואנשים מעבירים לי סיפורים לבד”.

יום שני, 12:30: השפעת טוויטר על התקשורת

בפאנל שעסק בהשפעה ובמקום של רשת טוויטר בתקשורת הישראלית, אמר פרשן ערוץ 14 יעקב ברדוגו: “התקשורת מתה ומקצוע העיתונות כבר לא רלוונטי לימינו. במידה לא מבוטלת היא מתפארת בכך”. הדיון לווה בהתכתשות ועקיצות חוזרות ונשנות בין ברדוגו לבין חמו ולוינסון. בפאנל השתתפו גם פרופ’ צבי רייך מאוניברסיטת בן גוריון ומנהלת הסושיאל של אתר N12, אוראל ניסן. בפאנל זה, כמו במושבים קודמים ביומיים האחרונים, היה מיעוט בולט של פאנליסטיות: אישה אחת בלבד מתוך שמונה משתתפים.

פאנל על השפעת הטוויטר על התקשורת

יום שני, 15:30: על משפט ותקשורת

פאנל תחת הכותרת “מערכת המשפט כשחקן פוליטי” עסק במשפטו של בנימין נתניהו והשפעת ההליכים הפליליים על הפוליטיקה בישראל. הנחתה אותו קרן מרציאנו והשתתפו חיים לוינסון, בן-דרור ימיני (“ידיעות אחרונות”), יעקב ברדוגו, עו”ד ציון אמיר, ברוך קרא (חדשות 13), נטעאל בנדל (ישראל היום) ויועץ התקשורת אמיר דן. השיח, שהיה בוטה ויצרי, עורר עניין וגם זעם בקהל, אף שחסר דיון עומק על דמותה של מדינת ישראל הדמוקרטית. כלל המשתתפים בדיון הסכימו שפסקת התגברות יכולה להועיל למערכת המשפט ולמדינת ישראל.

שני, 17:20: “השנאה נובעת מחוסר היכרות”

פאנל בנושא “האם החרדים ישובו להיות לשון המאזניים?” עסק בחזרתן לקואליציה של ש”ס ויהדות התורה, והורכב מאנשי תקשורת העוסקים בתחום, בהם עורך עיתון “משפחה” יוסי אליטוב; ראש בית הספר החרדי לתקשורת, יצחק נחשוני; יהודה שלזינגר (ישראל היום), יו”ר קבוצת “בשבע”, איש העסקים דודו סעדה, ויהודית מילצקי מהמכון החרדי למחקרי מדיניות. המנחה ירון אברהם (חדשות 12) דן איתם לא רק בפוטנציאל ההשפעה החרדית על הממשלה העתידה לקום, אלא גם בניכור של האוכלוסייה החילונית כלפי החברה החרדית, הבא לידי ביטוי במערכות התקשורת.

יום שני, 17:50: רינה מצליח עדיין כאן

יממה אחרי שהנשיא יצחק הרצוג הטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, התקיים בכנס העיתונות פאנל תחת הכותרת “מעשה בהרכבת ממשלה”, שהיה כצפוי סוער ורווי אמוציות. כהמשך לשבועות ארוכים של דיונים טלוויזיוניים חזרו המשתתפים על הסוגיות המוכרות שנדונו עוד לפני פתיחת הקלפיות – מסוגיית האמינות של נתניהו ועד נושא המשילות בנגב – וזכו, כל אחד בתורו, למחיאות כפיים מהקהל.

המשתתפים היו גדעון לוי (הארץ), מזל מועלם שספרה “צופן נתניהו” ראה אור לאחרונה, עורך “בשבע” עמנואל שילה, בן-דרור ימיני (“ידיעות אחרונות”), סמנכ”ל התוכן ברשת 13 רותם דנון ויותם זמרי (מקור ראשון, ערוץ 14 ו”גלי ישראל”).

את הפאנל הנחתה רינה מצליח, שהודיעה בשבוע שעבר על פרישה מחדשות 12. היא תיבלה את דבריה בבדיחות אישיות ובדעתה על נתניהו, וסיכמה: “יותר חשוב מתקציב הביטחון זה אם הממשלה החדשה תצליח להוריד את השנאה והשיח האלים דרך המחנות”.

שני, 20:00 מה התקשורת עושה כדי להילחם ביוקר המחיה?

בפאנל בהנחיית מגישת התוכנית “הכל כלול”, נגה ניר נאמן, נדון אופן הסיקור הכלכלי בתקשורת הישראלית וברלוונטיות שלו לצרכן הממוצע. המשתתפים עסקו בשאלה אם תוכניות ומדורי הכלכלה אמורים להעמיק את העיסוק שלהם בנושאים פיננסיים מורכבים יותר ולהנגיש אותם.

איפה הכסף? הפאנל שעסק בסיקור משבר יוקר המחיה

כמו כן הם התייחסו למקומם של אקטיביזם צרכני וחרמות בהורדת מחירים, והשינויים שעלולים להדאיג את כולנו עם כניסת הממשלה החדשה. עורך “תכנית חיסכון”, גידי ויניש, התייחס לרפורמות שעלולות להיעצר ואמר: “אני פחות חושש ממה יעשו, אלא ממה לא יעשו”. נושא שבלט בהיעדרו מהדיון היה משבר הדיור, שאוזכר באופן שטחי בלבד חרף היותו חלק משמעותי מבעיית יוקר המחיה בישראל.

בין המשתתפים היו גם מגיש “הצינור” גיא לרר, סבר פלוצקר (הפרשן הכלכלי של “ידיעות אחרונות”), יהודה שרוני (מעריב), יו”ר ועדת הכלכלה לשעבר, איתן כבל, היועצת האסטרטגית מיכל זילבר והכלכלן שלמה מעוז.

אין תגיות

סגור לתגובות.