גיליונות המגזין MMAG מתוך האתר של מרכז מאהר

מזרח תיכון חדש: על הפודקאסט הישראלי-מרוקאי כבר שמעת?

שיתוף פעולה בין מכללת ספיר, "רדיו קול הנגב" ואוניברסיטת מחמד השישי במרוקו כולל סטודנטים משתי המדינות שיערכו יחד מגזינים ויגישו הסכתים. אחראי התוכנית המרוקאי שהתארח בישראל הסביר: "כשאתה כאן, אתה מקבל תמונה עם ניואנסים מורכבים יותר על הסכסוך"

אחמד אבו סריחאן ונועה רוקח

הידוק היחסים בין ישראל למרוקו מאז החתימה על הסכמי הנורמליזיציה לפני כשנתיים מחלחל מעבר לקשרים הדיפלומטיים, הביטחוניים והכלכליים בין שתי המדינות. סטודנטים מהמחלקה לתקשורת מהמסלול לעיתונות והמסלול לרדיו ושידורים דיגיטליים במכללת ספיר נפגשו אתמול (יום ד’) עם מאמון גאלב, נציג “מרכז מאהר” (MAHIR center) שבאוניברסיטת מחמד השישי במרוקו, האחראי על תוכנית ייחודית: שיתוף פעולה מתוכנן של “רדיו קול הנגב” ומגזין “ספירלה” עם צעירים מרוקאים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום התקשורת, מוציאים לאור מגזינים עצמאיים ועורכים פודקאסטים בנושאים שונים.

במסגרת שיתוף הפעולה ערכו הסטודנטים הישראלים פודקאסטים וכתבות עיתונאיות משותפות, במקביל ליצירה של תכנים דומים על ידי עמיתיהם ממרכז מאהר במרוקו. התקשורת ביניהם במסגרת הפרויקט ככל הנראה תהיה מקוונת, אולם ייתכן שהפרויקט יכלול גם ביקור במרוקו והגעה של משלחת מהמרכז לישראל. הפרטים הטכניים טרם נסגרו, אך ככל הנראה המשתתפים יתחלקו לצוותים שבהם הן ישראלים והן מרוקאים, שיחלקו ביניהם את כל תהליך העבודה – תחקיר, הפקה, כתיבה ועריכה. התכנים יתפרסמו בשתי הפלטפורמות בשפה האנגלית.

גיליונות המגזין MMAG, מתוך האתר של מרכז “מאהר”
מימין: ד”ר מוטי גיגי, מאמון גאלב וד”ר יובל גוזנסקי

לדברי גאלב, מנהל התוכנית, מרכז מאהר מספק השכלה אלטרנטיבית ומחזק את יכולת המנהיגות וההעצמה של צעירים מרוקאים תוך שימוש בלימודי תרבות והובלת פרויקטים יצירתיים. “אנחנו מלמדים אותם ללמוד בעצמם”, הוא מסביר. “הכול במגזין נעשה על ידם – מהקומיקס, ועד העיצוב”.

היוזמה הנוכחית, היא המשך ישיר לשיתוף פעולה אחר של ספיר עם המרכז שהחל כבר בשנה שעברה. אז היו אלה סטודנטים מבית הספר לקולנוע ואמנות המסך של המכללה וצעירים ממרכז מאהר, שיצרו סרטים דוקומנטריים המוקרנים בימים אלו במסגרת “פסטיבל קולנוע דרום”.

“רצינו ליצור קשר עם מוסדות אקדמיים בישראל, אז חיפשנו קהילה מרוקאית, וכנראה שבשדרות יש הרבה מרוקאים”, מוסיף גאלב. “זה מאפשר לצעירים משתי המדינות להיפגש, לגלות את התרבות של האחר, את הרעיונות, את נקודות המבט. כשאתה כאן, אתה מקבל תמונה עם ניואנסים מורכבים יותר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני”.

לנוכח ההצלחה שנחל שיתוף הפעולה הקודם, מאמון מצפה כעת להתחיל לעבוד גם עם הסטודנטים מהמחלקה לתקשורת: “עיתונות כתובה ופודקאסטים מהווים מדיה מאוד מעניינת. אני ממש סקרן לראות על אילו נושאים התלמידים יבחרו לדבר”.

בין אלה שהגיעו למפגש ההיכרות הייתה גם סלאם אלסייד, סטודנטית שנה ב’ במסלול רדיו ושידורים דיגיטליים בספיר. “היום היה יום מיוחד מאוד בשבילי”, היא אומרת. “את השאלה למה בחרתי ללמוד תקשורת התרגלתי כבר לשמוע במכללה, אבל היום לראשונה שמעתי אותה בשפת האם שלי. כיף לראות צעדים חדשים שמתפתחים פה. אשמח להכיר וליצור יחד פודקאסטים עם הסטודנטים המרוקאים”.

מלבד הסטודנטים, נכחו במפגש גם ראש המחלקה לתקשורת, ד”ר יובל גוז’נסקי, וקודמו בתפקיד ד”ר מוטי גיגי, וכן ראש מסלול רדיו, ד”ר אלה בן עטר, מנהל רדיו קול הנגב, עידו אריאל, ועידו כהן המרצה במסלול. “אנחנו כרגע בשלבים ראשונים של בניית שיתוף פעולה חדש ומרגש עם אוניברסיטת מחמד השישי במרוקו”, סיכם ד”ר גוז’נסקי. “התקווה שלנו היא שסטודנטים מספיר ייסעו למרוקו וסטודנטים ממרוקו יגיעו לכאן. המחלקה פועלת להשיק את התוכנית עוד לפני סמסטר ב’ הקרוב”.

אין תגיות

סגור לתגובות.