כ-200 מתנדבים רשומים. הפעילים בתחנת רכבת שדרות. צילום: ניר טל

סטודנטים נגד משרד התחבורה: “שתי רכבות ישירות ביום? זלזול”

סטודנטים ותושבים בדרום יוצאים נגד פיילוט הרכבת המהירה שהחל משרד התחבורה לפני כחודשיים. הנוסעים זועמים על מה שהם מגדירים כזלזול בתושבי האזור מאחר והרכבות למרכז הארץ עוצרות בתחנות רבות כך שזמן הנסיעה מתארך משמעותית. בספטמבר הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, על פיילוט במסגרתו ייצאו שתי רכבות שידלגו על חלק מהתחנות ויחסכו תשע דקות לכל כיוון. פעילי המאבק, שדורשים חיסכון של 25 דקות לכל כיוון, טוענים כי הפיילוט מבזה את תושבי הדרום ואף קוראים לראשי הרשויות להתאחד ולצאת נגד ההחלטה. היום (חמישי) צפויים הפעילים להיפגש עם ראש העיר אופקים כדי לקדם את הנושא. ברכבת ישראל מסרו בתגובה לפניית ספירלה כי “עם תום הפיילוט ייבחנו תוצאותיו”.

במטה המאבק דורשים חיסכון יומי של 50 דקות בנסיעה מהדרום למרכז ובחזרה באמצעות דילוג על תחנות חולון, בת ים, ראשון לציון ויבנה. במסגרת הפיילוט, שיימשך שלושה חודשים, הוקצתה רכבת אחת בלבד (מדרום לתל אביב) בשעות הבוקר ורכבת אחת בלבד בחזרה בשעות הצהריים (מתל אביב לדרום). שתי הרכבות הללו מדלגות רק על תחנות בת ים וחולון וחוסכות רק 18 דקות נסיעה ביום, 9 דקות לכל כיוון, הרבה פחות ממה שציפו יוזמי המחאה.

האכזבה ניכרת גם על סטודנטים רבים הלומדים באזור הדרום. “ההחלטה על שתי רכבות ביום מראה את הזלזול בנו”, מספרים כמה סטודנטים ומוסיפים כי “רכבת ישירה לדרום היתה חוסכת זמן רב ואף היתה עוזרת לנו להרוויח עוד כמה שעות עבודה”. תושב האזור שנוסע מדי יום משדרות לתל אביב כועס על התנהלות הרכבת: “אני נוסע ברכבת כבר זמן רב, אף פעם לא הבנתי מדוע יש כל כך הרבה תחנות עצירה בדרך לתל אביב. הדבר שהכי מעצבן אותי זה שהרכבת צריכה לעצור בשתי תחנות בבת ים ובשתי תחנות בחולון, עד שהרכבת מספיקה להאיץ היא צריכה לעצור. מדובר בארבע תחנות שהמרחק ביניהן כל כך קטן שאין שום סיבה מוצדקת לעצור”. לדבריו, הוא ניסה לפנות כמה פעמים להנהלת הרכבת “אבל אין עם מי לדבר”.

גם ברשת תקפו את הפיילוט. “ברור שזה לא פתרון. זה נותן מוטיבציה להמשיך ולא יסתמו לנו את הפה עם רכבת מפוצצת אחת ביום”; “החלטה מבישה. בכל קנה מידה”; “הרכבת צריכה להתאים את עצמה אלינו ולא אנחנו אליה”; “פעם ביום? אסור להתפשר על פחות מרכבת מהירה אחת לשעה”; “רכבת אחת ביום לכל כיוון זאת בדיחה”, הן רק חלק מהתגובות הזועמות ברשת עם פרסום התוכנית.

רכבת אחת בלבד לכל כיוון. מתוך אתר רכבת ישראל

צהלה פינטו, בת 34, מובילת יוזמת “שמים את הדרום במרכז – 50 דקות“, מספרת על הרעיון שהחל בחודש יוני. “נסעתי ברכבת ונוכחתי לגלות שהחוויה קשה מנשוא. זה מאוד לא יעיל, כאשר רכבת שמחברת בין כל הדרום ונוסעת לתל אביב זה סיפור של כמעט שעתיים לכיוון, זה כשל תחבורתי. יצאתי לשטח לבדוק אם יש תומכים וראיתי שמדובר באלפי נוסעים שבכל בוקר פשוט מתבזבזים”, היא מספרת. פינטו מוסיפה את האהדה הרבה שקיבלה עם פתיחת דף הפייסבוק המונה כ-2,300 לייקים. “התחלתי לקבל המון פניות למייל שלי, הסתובבתי על הרכבת כדי לגייס אוהדים, לספר על המהלך, לגייס את הרשויות, גיבשנו קואליציה אדירה של גורמים אזרחיים, פוליטיים, מוניציפליים ותקשורתיים שבעצם הצטרפו ליוזמה, בגלל שמדובר באינטרס לאומי ולא רק אינטרס של תושבי הדרום”, היא מדגישה.

פינטו סבורה כי הפיילוט הוא הישג, אך בטוחה כי זה לא מספיק וצריך להוסיף לפחות עוד רכבת אחת ביום. “זה מראה שלהמון שמתארגן יש כוח, אבל זה לא מספיק לצערי. אם השר ישראל כץ יראה את הדרום מאוחד אז הוא באמת יתייחס לנושא יותר ברצינות. זה מפלה את הזוגות הצעירים, אימהות, את כל מי שנושא בנטל ומשלם בסופו של דבר את רוב התקציב של הרכבת”. פינטו קוראת להמשיך ולהתגייס לצורך המאבק החשוב. “כדי שנצליח להשיג הישגים משמעותיים, צריך שאנשים ייצאו מאזור הנוחות ויעשו מעשה. צריך לעשות את הדבר הקטן הזה כדי שלבסוף נצליח להפוך את המקום הזה למקום טוב יותר. אני קוראת לסטודנטים, למי שרוצה להישאר בדרום: הצטרפו למאבק”.

ממשרד התחבורה לא נמסרה התייחסות לפניית “ספירלה” בנושא.

סגור לתגובות.