WhatsApp Image 2018-01-17 at 18.20.15

השנה היא 2018 וחלק מהטיפים שלכם לא מגיעים למלצרים

רוב האנשים שאוכלים במסעדות לא מודעים לשכר הזעום המשולם לעובד ששירת אותם. אך בעוד יש כאלה שנאלצים לחיות משכר מינימום בתוספת טיפים המשתנים מיום ליום, שכרם של לא מעט מלצרים עוד מבוסס על טיפים בלבד, הנחשבים בעיני המעסיק כשכר מינימום לפי שעה.

מסעדות רבות ברחבי הארץ מתנהלות בשיטה של “שכר טיפים” למלצרים, ובהן גם רשת המסעדות “קפה גרג”. הבעיה נובעת מאופן ניסוח חוק “שכר המינימום”, הקובע כי עובד המועסק במקום עבודתו זכאי לקבל ממעסיקו שכר עבודה. מלצרים רבים אינם מקבלים שכר עבודה מהמעסיק, אלא מהטיפים אותם קיבלו מלקוחותיהם. המעסיק בדרך כלל אינו משלם, מפני שהתשר מצליח לכסות את שכר המלצרים. ברשת “גרג” לדוגמה, פועלת מערכת של “קופת טיפים” – כלומר, הטיפים מגיעים לקופה ומשם עוברים לחלוקה שווה בין המלצרים. לעתים בלי שהמעסיק נדרש להוציא כסף מכיסו.

סניף של רשת Greg בשדרות. צילום: ליאורה בן צור

רוב המלצרים המועסקים במסעדות הם סטודנטים ויוצאי צבא. “זה מכעיס, המינימום נמוך גם ככה, וכשאנחנו מקבלים בדיוק שכר מינימום אין שום תוספת מצד המעסיק. יוצא מצב שיש למעסיק עשרה מלצרים והוא לא מוציא עליהם שקל”. אומרת א’, (השם מלא שמור במערכת), סטודנטית שממלצרת במסעדה באזור. “אם אתווכח עם המנהל על השכר שלי, פשוט לא אשאר שם, אני אפוטר”.

במסעדות המעסיקות מלצרים התנאים הסוציאליים מבלבלים, ולא מוסדרים פעמים רבות. “בפנסיה שאנו זכאים לה, התפספסו כמה תשלומים שהייתי צריכה לקבל, הערתי למעסיק, הוא טען שיחזיר, ועדיין לא שילם.”, טוענת א’. לדעתה, סטודנטים לא יכולים לצאת למחאה בגלל הלחץ הכלכלי. “אם הייתי יודעת על התאגדות של מלצרים, הייתי לוקחת בזה חלק, אבל אחרי הכל אני סטודנטית. מבחינה כלכלית אני לא יכולה להרשות לעצמי לצאת למחאה”. לדבריה, האחריות בסופו של דבר נמצאת אצל גורמים שצריכים לדאוג לאזרח. “אני, כסטודנטית, לא צריכה לטפל בעניינים האלה. אני חושבת שיש גורמים במדינה שצריכים להסדיר את הנושא”.

גם ג’ (שם בדוי), שעובדת במסעדת “הפסטרייה” בנתיבות, מעידה מקרוב על הפרקטיקה הזאת. “לדעתי הדרך לשנות את זה, זה פשוט להפסיק לתת טיפים. המסעדות יהיו חייבות לשלם למלצרים. רק אחרי שתהיה מהפכה כלל ארצית, יהיה אפשר לשנות את זה והלקוח יוכל לחזור ולתת טיפ שיגיע ישירות למלצר”.

“אם אנשים יפסיקו לתת טיפים, המצב אולי ישתנה”. צילום: ליאורה בן צור

ב’ (השם המלא שמור במערכת) היא אחת המלצריות שהרגישו כי שכרם אינו תקין, אך היא סטודנטית שצריכה לעבוד במשרה חלקית והתקשתה במציאת עבודה. “לא היה לי שום מקום לעבוד בו כסטודנטית, אף אחד לא רוצה לקבל סטודנטים”. סיטואציה זו משאירה רבים מהסטודנטים ללא ברירה, ולכן הם מחליטים לעבוד כמלצרים לפי שיטת הטיפים. “הכל טיפים, בתלוש משכורת מופיע לי שכר, וכביכול אם אני עושה יותר זה מופיע לי כבונוס, למרות שהכול פה בונוס, אם נאמר את האמת”.

פעמים רבות הלקוח כלל אינו מודע למצב שכר המלצרים. “אין שילוט שמודיע כי הטיפ הוא השכר שלי, ולכן אני מניחה שרוב הלקוחות לא מודעים למצב”. הטיפים ברשת “גרג” לא מועברים דרך קופת המעסיק, שבשיטה זו ניתן לשלם שכר מינימום לעובדים, אלא לקופה המיועדת לטיפים. “יש קופה לטיפים, כל הטיפים נכנסים לשם, סופרים כמה טיפים קיבלנו ומחלקים את הכסף על פי שעות עבודה בין כל המלצרים”. ברשת “קפה גרג” מסרו בתגובה כי “מדיניות הרשת קפדנית מאוד ובפיקוח רואה חשבון של כל זכיין. הזכיינים משלמים שכר על פי חוק המלצרים”.

נושא שכר המלצרים עלה לדיון ציבורי לפני כשנתיים, בעקבות הצעת “חוק המלצרים” של ח”כ דב חנין (הרשימה המשותפת). “ניסינו לקדם הצעת חוק במטרה להבטיח למלצרים את השכר שלהם”, מסביר חנין ל”ספירלה”. “טיפים זו תוספת שניתנת ברצון על מנת להוקיר תודה, היא לא השכר של המלצרים.” לדברי חנין, הצעת החוק נועדה לקבוע כי מלצרים יקבלו ממעסיקם שכר מינימום לפחות, כך שלא יהיה ניתן להשתמש בטיפים כהשלמת שכר. אך עד היום, נושא שכר המלצרים לא הוסדר. “הצעת החוק נמצאת עדיין במצב ביניים, הסיבה שהצעת החוק לא יוצאת לפועל היא הלחצים הכבדים שהיו מצד בעלי המסעדות ומגורמים בממשלה שלא מעוניינת בדבר הזה. לדעתי, חוק המלצרים חייב לעלות לסדר היום, וזה יעלה לסדר היום. לא ידוע מתי, אך המטרה היא לעלות את החוק שיעבור ולא ייפול”.

סגור לתגובות.