25 שנה לפוקימון. מתוך הטוויטר הרשמי של פוקימון

גם אחרי 25 שנה – מה סוד הקסם של פוקימון?

בשנות ה-90 האמינו שפוקימון זה רק טרנד חולף, אך הסדרה, הקלפים והמשחקים ממשיכים למשוך עוד ועוד אנשים מדי יום. "הרעיון מאחורי פוקימון שובה כל פעם מחדש", מספרים המעריצים המושבעים

“אני זוכר את עצמי בן 10 או 11, חוזר מהרופא שיניים עצוב אחרי טיפול ארוך ופשוט יושב לשחק פוקימון רובי במשך שעות”, מספר תומר רוזנפלד, בן 24, חלק מקהילת פוקימון הישראלית. השנה מלאו 25 שנים למותג הפוקימון, וחברת האם שלה – גיים פריק – הכריזה של שנה של חגיגות. גם לישראל הן הגיעו, כאשר חנות הפופ-אפ הראשונה של המותג בארץ נפתחה בדיזינגוף סנטר בתל אביב.

גם אחרי 25 שנים, נדמה שפוקימון כאן כדי להישאר – והמעריצים הישראלים המושבעים מסבירים למה. “פוקימון זה מותג שלא עצר להתפתח מאז שיצא ביפן ב-1996. הוא תמיד מנסה לתת למעריצים שלו עוד חוויות”, אומר רוזנפלד. “זאת סדרה שקל מאוד להיכנס אליה, ויש הרבה דרכים ליהנות מהמותג: משחקים, קלפים, סדרה של יותר מ-1,100 פרקים, תחרויות וכמובן גם הבובות”. רוזנפלד מוסיף שהוא סקרן לדעת לאן עוד המותג ימשיך להתפתח. “המותג עבר הרבה שינויים לאורך השנים, והציפייה ממשיכה למשוך אותי אליו”, הוא מסביר.

חלק מהאוסף של רוזנפלד. צילום: תומר רוזנפלד

עמינדב גרנט, בן 23, מספק הסבר נוסף למשיכה לפוקימון. “לדעתי הרעיון מאחורי פוקימון שובה כל פעם מחדש, בין אם זה ילדים או מבוגרים. אצל מבוגרים זה גם מחזיר אותם לילדות”, הוא אומר. “הסדרה, המשחקים, הקלפים. אין תשובה אחת ללמה נשארתי נאמן למותג כל כך הרבה זמן, אבל אני מאמין שזה שילוב של שלושתם”. עם זאת, הוא מספר שנאלץ לנטוש לתקופה חלק מאהבתו לפוקימון. “פרשתי לזמן מסוים מהקלפים. זה עסק כלכלי לא פשוט, במיוחד אם אתה תיכוניסט לפני הגיוס. אבל חזרתי כשהשתחררתי”.

סוד הקסם – הקהילה

אפיק אליהו, בן 25, אומר שגם הוא התאהב בפוקימון בגלל החוויות שהמותג מצליח לייצר עבור המעריצים. “הייתה לי נפילה של כמה שנים מפוקימון כשהייתי נער, התעניינתי אז בדברים אחרים. אבל חזרתי בזכות הסדרה”, הוא מספר. “התאהבתי מחדש. למשחקים יש קסם שגורם לך לרצות עוד”.

אך מלבד המשחקים, הקלפים והסדרה, המעריצים מספרים על דבר נוסף שמושך אותם פנימה – הקהילה הישראלית. קהילה זו מונה יותר מ-250 איש, בכל הגילאים, שלכולם תחומי עניין הקשורים בפוקימון. “בזכות הקהילה אני נהנה יותר מאי פעם, והפכתי לשחקן תחרותי יותר”, אומר אליהו. “זו קהילה מחבקת ואוהבת, הרבה מהם הפכו לחברים ממש קרובים שלי”. גם רוזנפלד מזדהה עם התחושה. “לפני שנתיים התחלתי לשחק באופן תחרותי ויצא שהכרתי הרבה אנשים אחרים שהם כמוני. הם משכו אותי לתוך הקהילה והפכו לחברים שלי”, הוא מתאר. “פוקימון הפך למקום שאני יכול לברוח אליו ולייצר זיכרונות. בשנתיים האחרונות הקהילה הישראלית צמחה מאוד – במיוחד אחרי שנינטנדו הגיעו לישראל באופן רשמי. הדבר הביא לכך שהקהילה ממשיכה לגדול ולייצר מודעות ואהבה למותג”.

קונסולת הסוויץ’ של רוזנפלד. צילום: תומר רוזנפלד

“בשבילי פוקימון זה דרך חיים”, אומר גרנט, “זה עיצב את מי שאני מבחינת נאמנות ומטרות אישיות. שיר הפתיחה הראשון גם מדבר אליי כל פעם מחדש. במיוחד השורה של ‘זה את זה פה נלמד’. אני גם שמח שהכרתי את חברי הקהילה הישראלית ושאני חלק פעיל ממנה. אנשי הקהילה פשוט שמחים לעזור אחד לשני”.

פוקימאניה – גם ב-2021

“פוקימאניה” הוא כינוי שניתן להצלחה של פוקימון בשנות ה-90. באותן שנים ציפו שיהיה זה טרנד חולף כמו מותגים אחרים שכוונו לילדים, אבל פוקימון לא רק הצליח לשרוד את שנות ה-90 אלא המשיך להתפתח ורק לגדול מאז. “הספקנים צריכים לאכול את הכובע”, אומר גרנט. “אני לא חושב שהפוקימאניה תחלוף. גם אם הם יפסיקו להוציא משחקים חדשים, המותג ימשיך לחיות”. אליהו אומר כי המותג עשוי למשוך גם אנשים שלא התעניינו עד כה בפוקימון. “בקרוב אמור לצאת משחק שיהיה שונה מכל מה שעשו עד עכשיו, זה יכול להצית בהם משהו”, הוא אומר. “הסדרה תמיד תצליח. הצעירים נמשכים לזה בקלות, והמבוגרים שבפנים יישארו”.

הטריילר למשחק החדש Pokemon Legends: Arceus שצפוי לצאת בתחילת 2022

“אני כנראה אשאר עם פוקימון עד הסוף”, מסכם רוזנפלד. “זה מותג הילדות שלי. הוא גרם לי לשמוח, לצחוק ולחייך גם ברגעים הכי קשים שלי. טרנדים זה דבר חולף, אבל אני חושב שפוקימון הוכיחו שהם לא רק טרנד. זה בעיקר קהילה. זה עולם שבו כל אדם יכול למצוא את עצמו. פוקימון פה כדי להישאר לעוד הרבה שנים טובות ואני לא חושב שזה יחלוף”.

סגור לתגובות.