מפעל חסד של איש אחד. דורון שבתאי | צילום: באדיבות המצולם

“זה הרבה יותר גדול ממה שחשבתי שזה יהיה, אני אסיר תודה”

כשדורון שבתאי, עובד סוציאלי משדרות, ראה את קמפיין גיוס הכספים למען בנימין נתניהו, הוא החליט לארגן קמפיין מחאה שכל הכנסותיו יועברו למשפחות נזקקות מהעיר - ובתוך ימים ספורים הצליח לאסוף כ-180 אלף שקל. כתבת "ספירלה" הצטרפה אליו ליום שכולו חסד - בין איסוף תלושי מזון בסופר ועד לסגירת החוב בקיוסק עבור משפחה בקשיים

קמפיין גיוס התרומות “נתניהו, לעולם לא תצעד לבד” גרף נכון לשעת כתיבת שורות אלה סכום עתק של כמעט ארבעה מיליון שקל, שנאספו לשם מימון מאבקו המשפטי של ראש הממשלה לשעבר ויו”ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. מול הקמפיין הזה, שזכה לסיקור תקשורתי נרחב, התנהל מבצע שונה לגמרי לגיוס תרומות. תחת הכותרת #עניי_עירך, הצליח דורון שבתאי (28), עובד סוציאלי ופעיל חברתי משדרות, לאסוף כ-180 אלף שקל עבור נזקקים. “זה סכום הרבה יותר גדול ממה שחשבתי שיהיה, אני אסיר תודה לכל מי שתרמו”, הוא אומר בהתרגשות.

דורון שבתאי עם תלושי המזון שרכש עבור הנזקקים | צילום: עדי גולד

הצטרפתי אליו ליום שכולו חסד. את שבתאי, שעובד כמדריך בפנימייה לנוער חרדי בסיכון באשדוד, אני פוגשת בבוקר קר וגשום במיוחד במרכז הקניות “מול 7” בשדרות. הוא מקבל את פניי בחיוך רחב, מלא באנרגיות של שבוע חדש, ומזמין אותי להצטרף אליו לסופר “היפר כהן”. העובדים מזהים אותו כבר בכניסה ושיחת חולין קצרה מתקיימת בין דורון לעובד האחראי במשרד. אבל המלאכה גדולה והזמן קצוב. שבתאי יוצא מהסופר עם תלושים שרכש באמצעות חלק מכספי התרומות, ונוסע היישר למרכז “עוצמה” של משרד הרווחה בשדרות. את התלושים הוא מוסר לשירלי חדידה, מנהלת המרכז, שתחלק אותם למשפחות שזקוקות למצרכי מזון. “כולם פה כבר מכירים את דורון”, היא מספרת בחיוך רחב, “הוא המציל שלנו, ככה אנחנו קוראים לו פה”.

שירלי חדידה, מנהלת מרכז “עוצמה”: “השוברים שאנו נותנים לנזקקים לא תמיד מספיקים להם. במקרים כאלה אני פונה לדורון והוא עוזר בגיוס כספים. הוא המציל שלנו”

חדידה, עובדת סוציאלית במקצועה, מספרת כי “המטרה שלנו היא לשפר את איכות החיים של הנזקקים אבל השוברים שאנו נותנים לא תמיד מספיקים להם. במקרים כאלה אני פונה לדורון והוא עוזר בגיוס כספים. בזכותו, עזרנו למשפחה לסגור חוב. ושתביני, זו בכלל לא העבודה שלו. הוא עושה את זה לגמרי בהתנדבות”. למשמע המחמאות שבתאי מסמיק. “המצב בשדרות לא פשוט”, הוא אומר, “ומרכז ‘עוצמה’ צריך לתת מענה”.

דורון שבתאי נשוי לשיר, ילידת שדרות ועורכת דין במקצועה. לבתם העניקו שם מיוחד – נגב. “אני מרגיש פה בבית”, הוא מסביר. “אני אמנם במקור מהמרכז, אבל תמיד ידעתי שאלמד עבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון והמעבר לשדרות הרגיש עבורי פשוט נכון”.

דורון שבתאי: “יש בשדרות עסקים שאיבדו המון בתקופת הקורונה. יש תמיד מה לעשות. הפרויקט הזה, שכבר לקראת סיום, הוא אחד מתוך כמה שכבר עשיתי”

ממרכז “עוצמה” אנחנו ממשיכים לקיוסק בעיר. שבתאי משלם לבעל המקום עבור משפחה שלא מסוגלת לסגור בכוחות עצמה את החוב התופח שצברה. “אני חושב תמיד איך אוכל לעזור, חלק מזה זה גם לתעדף קודם כל מי זקוק למה וכמה”, הוא מסביר. “יש בשדרות עסקים שאיבדו המון בתקופת הקורונה. יש תמיד מה לעשות. הפרויקט הזה, שכבר לקראת סיום, הוא אחד מתוך כמה שכבר עשיתי”.

הציוץ שהחל הכל

את קמפיין #עניי_עירך החל שבתאי ב-16 בינואר, כמחאה על גיוס התרומות למען ראש הממשלה לשעבר, שהונו מוערך בכ-50 מיליון שקל. הצעד הראשון שעשה שבתאי היה לפרסם ציוץ בטוויטר. “אני מגייס כסף לסיוע למשפחות נזקקות במחאה על ההתרמה לנתניהו”, כתב, “מגפה, אנשים חיים מבידוד לבידוד בלי לדעת מה יקרה מחר. אבטלה, עוני מעמיק ומצוקה ענקית. מה ינון מגל וחבריו בחרו לעשות בתקופה הזו? לגייס מיליונים למיליונר”.

“יש בעיה בסדרי עדיפויות של כל מובילי הדעה שהובילו את גיוס התרומות לנתניהו. הקשב של הציבור זה דבר שקשה מאד לגייס, ולתת מיליונים למיליונר זה מאוד מתסכל”

גם עכשיו, כשבועיים אחרי, ניכר שהעובדה שמבצע הגיוס למען נתניהו זכה לקידום מאסיבי מצד אנשי תקשורת בולטים חורה לו: “תראי, הסיפור בעיניי זו לא המחאה עצמה. אני חושב שיש בעיה בסדרי עדיפויות של כל מובילי הדעה שהובילו את זה, הקשב של הציבור זה דבר שקשה מאד לגייס, ולתת מיליונים למיליונר זה מאוד מתסכל”.

הצלחת לגייס 180 אלף שקל בזמן קצר. אתה חושב שאיסוף התרומות היה מצליח באותה המידה אם לא היה מולו את גיוס ההמונים לנתניהו?

“לא. זה לא היה עובד, זו האכזריות של הרשת שהיא מעדיפה סיפורים שהם סקסיים, ברורים וחדים. ללא הכעס סביב קמפיין גיוס התרומות למען נתניהו לא הייתי מגיע לסכום הזה”.

אתר הקמפיין למען נתניהו

האם קיבלת תגובות שליליות? לדוגמה מתומכי נתניהו?

“רוב התגובות היו מאוד מפרגנות, מכל הצדדים של הקשת הפוליטית. מימין ומשמאל – כולם תרמו, כולל אנשים שהיו חלק מהקמפיין למען נתניהו. כן, היו גם כמה מגיבים בטוויטר שלא אהבו את מה שעשיתי. יש אנשים שהכעס שלהם נבע מהעיתוי, כאלה שחשבו שהמחאה שלי והקריאה לתרום לנזקקים נובעות משנאה כלפי נתניהו. לקחתי בחשבון שיהיו גם תגובות כאלה”.

מה המסר שלך לסטודנטים ממכללת ספיר? איך הם יכולים לעזור?

“אני חושב שהתרומה הגדולה והחשובה ביותר היא כסף בקופה, משמע לתרום. אין ספק שזה נושא שאפשר וצריך גם להקים יוזמות נוספות לגביו, לכן לדעתי יש הרבה מה לעשות ואם לסטודנטים יש יכולת או זמן זה מבורך”.

 

 

 

 

סגור לתגובות.