"הכלבים מסתכלים עלינו בשביל לקבל הכוונה איך לפעול" | צילום: מיכאל קרפק

כך תרגיעו את הכלבים שלכם כשיש רעמים, אזעקות או קולות נפץ חזקים

כלבים רבים נבהלים מרעשים חריגים אבל הכלבים שחיים באזור הדרום, שסופג שוב ושוב מטחי רקטות מעזה, סובלים במיוחד. מדריך "ספירלה", שיכול לשמש אתכם גם בימי החורף הסוערים: כך תוכלו לזהות מתי הכלבים שלכם בסטרס ולהרגיע אותם

“כששמענו את האזעקות היינו צריכים לרוץ מהר לחדר המדרגות. הכלבה שלי לונה נכנסה לסטרס”, נזכרת ירדן הרוש (27) שמתגוררת בבאר שבע, עיר שספגה מטחי רקטות כבדים מאוד במהלך מבצע שומר החומות. “לונה ממש רעדה, אמנם בלי בכי אבל פשוט רועדת בלי שליטה. ניסיתי להיות כמה שיותר רגועה בשבילה, אבל זה לא פשוט. בסוף זה יצור חסר אונים”.

איתמר לוי, שמתגורר באשקלון יחד עם משפחתו וכלבו רוקי בן ה-7, מספר על התמודדות דומה שנמשכת כבר שנים ארוכות: “אימצתי את הכלב ממרכז הארץ בתור גור ממש לפני צוק איתן. כשהתחילו האזעקות רוקי ברח אל מתחת למיטה וגם אחרי שנגמרו האזעקות לא הצלחנו להוציא אותו משם. הרגשתי שהוא מפוחד ולא יודע איך להתמודד עם המצב, אז נשארתי לידו ולא רצתי לממ”ד”.

הסיטואציה הקשה שמתארים הרוש ולוי חוזרת על עצמה בבתים רבים נוספים ברחבי הארץ בתקופות של התלקחות ביטחונית. חיות המחמד באיזור הדרום, שסופג את מרבית המטחים, סובלות במיוחד. דימה קסבצ’וק, מאלף כלבים משדרות, עיר שנמצאת על הכוונת של ארגוני הטרור העזתים כבר יותר מ-20 שנה, אומר ש”הכלבים בעיר הזאת נולדים לתוך מציאות בלתי אפשרית, הדורשת מאמצים נפשיים רבים מהם ומבעליהם כדי לקבל איכות חיים סבירה”. אבל יש דרכים להרגיע את הכלבים – לא רק בתקופות של מתיחות ביטחונית אלא בכל פעם שהם נכנסים ללחץ. גם בימים חורפיים כמו אלה, כשנשמעים רעמים חזקים.

אז מה אפשר לעשות כדי להקל על הכלבים במצב כזה?

“בדרך כלל אנחנו מנסים ללטף ולהרגיע את הכלב אבל לפעמים זה לא הדבר הנכון לעשות. אם זה מתאפשר, צריך להפעיל את הכלב בצורה יותר מעניינת, להתחיל לשחק איתו, לזרוק לו צעצועים בכל מקום או חטיפים מצד לצד כדי להסיח את דעתו. כשהוא יבין שלרעש הזה יש דווקא קונוטציה חיובית, של משחק, הוא יקשר את זה למשהו טוב מבחינתו ויירגע”.

“כשיש אזעקות אנחנו מנסים ללטף ולהרגיע את הכלב אבל לפעמים זה לא הדבר הנכון לעשות”. דימה קסבצ’וק | צילום באדיבות המרואיין

טימי לנג, מאלפת מבאר שבע, מסכימה שתגובת הכלב במצבי לחץ תלויה במידה רבה גם בהתנהגות שלכם: “כלבים הם יצורים של אנרגיה. הם מרגישים את האנרגיה של הבעלים ופועלים בהתאם. אם הבעלים לחוצים אז גם הכלב נכנס למצב של סטרס, אבל אם הבעלים משדרים רוגע אז הכלב יקלוט את האנרגיה ויירגע גם הוא”.

לא פשוט לשמור על קור רוח בזמן שיש פחות מדקה להגיע למרחב מוגן

“אבל זה אפשרי. ברגע שיש אזעקה אני תופסת צעצוע ומתחילה לשחק עם פיבי, הכלבה שלי. תוך כדי המשחק אנחנו מתקדמות לממ”ד וממשיכות לשחק בפנים. שתינו לא שמות לב למה שקורה בחוץ ואנחנו פשוט שקועות במשחק ונהנות עד שזה חולף”.

גם לוי מעיד שהצליח להפוך את הריצה למרחב המוגן לחוויה חיובית: “הכנתי לרוקי פינה בממ”ד, עם צעצועים וחטיפים. לאט לאט הוא הבין ששווה לו להיכנס לממ”ד והתחיל לרוץ אחרינו לשם כשיש אזעקות. אנחנו שמים שם טלוויזיה בווליום גבוה כדי להפחית את הרעש מבחוץ והילדים משחקים עם הכלב”.

הרוש מספרת ש”זה בעיקר מפחיד כשלונה הייתה לבד בבית. תמיד דאגתי שיהיה מישהו שיוציא אותה באזעקות. בשלב מסויים היא כבר הרגישה בטוחה יותר ללכת לחדר המדרגות. היא כלבה חרדתית באופן כללי וגם השכנים יודעים את זה אז הם עזרו לי להסיח את דעתה מהרעשים ושיחקו איתה”.

פחד בעיניים: הכלבה פיבי בזמן אזעקה בבאר שבע | צילום: טימי לנג

אבל איך תוכלו לזהות סימנים שמעידים על מצוקה נפשית אצל הכלב או הכלבה שלכם? שני המאלפים שעמם שוחחנו מפרטים את הסימנים: אוזניים משוכות לאחור, התנשפויות כבדות, רעידות, ריור יתר, נביחות ממושכות, ליקוק שפתיים ופיהוקים בתדירות גבוהה, נשירת יתר של הפרווה, בריחה והתחבאות – אלה הם הסימנים למצב של לחץ אינטנסיבי אצל כלבים. “אם נקלוט את הסימנים ונפרש אותם בצורה נכונה, נדע איך להתמודד נכון יותר עם הכלב”, מסבירה לנג. “אם לדוגמה, הכלב נובח בטירוף על החלון בזמן שנשמעים בחוץ קולות נפץ כמו יירוטים או זיקוקים ואנחנו מפרשים את זה כהתרגשות, דווקא אז לא מומלץ לעודד את הכלב בליטוף או בהצטרפות להתרגשות שלו, כי הכלב נמצא במצב של חרדה ובכך אנחנו דווקא מעודדים ומחזקים אותה”.

טימי לנג: “גם אם העולם נשרף בחוץ, הנפש של הכלבה שלי יקרה לי יותר ואני אעשה הכל כדי להקל עליה ולא לעודד את הסטרס שלה. זה גם עוזר לי להתמודד באופן אישי באותה סיטואציה ויוצא שאנחנו מרגיעות אחת את השנייה”

בסופו של דבר, עלינו להפוך את החוויה הנוראית לנו, לחיובית עבור הכלבים. “הכלבים מסתכלים עלינו בשביל לקבל הכוונה איך לפעול”, מסבירה לנג. “אם נראה להם שהכל בסדר אז הכל בסדר. גם אם העולם נשרף בחוץ, הנפש של הכלבה שלי יקרה לי יותר ואני אעשה הכל כדי להקל עליה ולא לעודד את הסטרס שלה. זה גם עוזר לי להתמודד באופן אישי באותה סיטואציה ויוצא שאנחנו מרגיעות אחת את השנייה”.

 

ירדן הרוש ולונה
“כשלא הייתי בבית תמיד דאגתי שיהיה מישהו שיוציא אותה באזעקות”. ירדן הרוש ולונה | צילום: ירדן הרוש

אלא שמזלם של כלבים רבים לא שפר עליהם. לא לכל הכלבים יש בית חם ובעלים שיכולים לעזור לו להתמודד עם החרדה. כלבים רבים נאלצים לחוות את סבבי ההסלמה בדרום פעם אחר פעם בחרדה עצומה, בזמן שהם שוהים במכלאות ובעמותות. אתם מוזמנים לפתוח את את הלב ואת הבית לחבר על ארבע שיכניס לביתכם אור ושמחה ויהיה לבן משפחה נוסף.

  • עמותת באר שבע אוהבת חיות – הודעת whatsapp למספר 053-7214922.
  • צער בעלי חיים באר שבע – 08-6281808.
  • כלבייה עירונית אשקלון – 08-6753270.
  • כלבייה עירונית אשדוד – 08-9238512.
  • כלבייה עירונית שדרות – 08-6611862.
  • עמותת תנו לחיות לחיות – 3703*

סגור לתגובות.