קורס פרונטלי במחלקה למדעי המחשב. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה | צילום: עמוד הפייסבוק של המחלקה

“יש אצלנו כבר כמה סטודנטים מאומתים, למה מחייבים אותנו לבוא למכללה כדי להיבחן?”

בזמן שהאומיקרון אילץ את מרבית המחלקות במכללת ספיר לערוך את הבחינות בזום - במחלקות למדעי המחשב, לוגיסטיקה וניהול תעשייתי דורשים בחלק מהמקרים מהסטודנטים לבוא ולהיבחן במכללה. המרצים מסבירים שאין ברירה ("אלה מבחנים שקשה לעשות מהבית") - אבל הסטודנטים יצאו למאבק במטרה לשנות את ההחלטה: "המכללה ערוכה לבחינות מקוונות, להביא אותנו זה חוסר אחריות"

מרבית המחלקות במכללת ספיר הודיעו כי תקופת המבחנים הקרובה תתקיים בזום בשל התפשטות האומיקרון, אולם חלק מהסטודנטים זעמו לגלות כי הם נדרשים להגיע בכל זאת למכללה כדי להיבחן באופן פרונטלי. עם המעבר ללמידה מקוונת התבשרו הסטודנטים במחלקות למדעי המחשב, לוגיסטיקה וניהול תעשייתי כי בחלק מהקורסים יתבצעו המבחנים במכללה במתכונת רגילה.

“יש לנו במחלקה כבר מספר סטודנטים מאומתים”, אומר עדיאל קארו, סטודנט שנה ב’ לניהול תעשייתי. “המספרים רק עולים. סטודנטים לא מרגישים טוב, אבל בכל זאת באים למבחן. למה מחייבים אותנו לבוא למכללה כדי להיבחן?”. בעקבות החשש להידבק בזמן הנוכחות במכללה שלחו הסטודנטים למדעי המחשב מכתב לראש המחלקה ולהנהלת המכללה בקריאה לשנות את ההחלטה. “הצגנו את כל הטיעונים שלנו”, מספר רון (שם בדוי), סטודנט שנה ב’ במחלקה למדעי המחשב. “יש לפחות עשרה מבודדים וצוות המחלקה עדיין רואה לנכון לקיים בחינות פרונטליות”.

ועידת החירום של אגודת הסטודנטים | מתוך עמוד הפייסבוק של האגודה

לקראת תחילתה של תקופת הבחינות במכללה ולאור העלייה בתחלואה קיימה אגודת הסטודנטים והסטודנטיות ועידת חירום. בסיומה, לאחר שבחנו את המצב במחלקות השונות, נשלח מכתב מטעם חברי האגודה הקורא לאפשר לכלל הסטודנטים להיבחן מהבית. במכתב הודגש כי לא ניתן להבטיח שהסטודנטים אינם מאומתים בזמן הבחינה, ויתרה מכך, גם ההגעה למכללה כרוכה בסיכון ועלולה להוביל להדבקה. “יש ככל הנראה 15 חולי קורונה במדעי המחשב”, אומרת יו”ר האגודה שני אטלי. “אין לדעת אם יש סטודנטים שלא ידווחו שהם חולים רק כדי לא לפספס את מועד הבחינה”.

אך מנגד, יש סטודנטים התומכים בהחלטת המכללה. אליה (שם בדוי), סטודנטית במחלקה ללוגיסטיקה סבורה כי ההחלטה שהתקבלה סבירה והגיונית. “אני מעוניינת שמרצה מטעם המחלקה יהיה נוכח בכיתה”, היא מסבירה. “המבחנים לא פשוטים. אנחנו מגיעים למכללה רק לזמן קצוב”.

רון (שם בדוי): “יש לפחות עשרה מבודדים וצוות המחלקה עדיין רואה לנכון לקיים בחינות פרונטליות”

אטלי מציינת כי מרבית המבחנים במכללה מתקיימים באופן מקוון ואלו שלא – פועלים על פי תקנות התו הסגול. אך בעקבות ההחלטה סטודנטים מבודדים נאלצים לוותר על הגעה למכללה, תוך שהם נתונים בחוסר וודאות בנוגע למועד חלופי שבו יוכלו להיבחן. עילי (שם בדוי) הוא אחד מהם. “הגיע הזמן להעביר את המבחנים לזום”, הוא אומר. “אני מבודד וכבר פספסתי מועד אחד. אתה לומד ומתכונן ובסוף לא יכול לגשת. בדיקת האנטיגן המוסדית שלי יצאה שלילית, אבל בחרתי לחכות לתוצאות בדיקת ה-PCR שהגיעה חיובית רק ביום הבחינה. יש לא מעט כמוני, אבל לא כולם יבחרו לגשת למועד ב’. להביא אותנו למכללה בידיעה שיש אופציה שזה יקרה זה חוסר אחריות. המכללה ערוכה לבחינות מקוונות. אם טוהר הבחינות הוא הבעיה, שיתמודדו עם אלו שמפרים אותו. מדובר בקומץ שמכתים את הרוב”.

כחלק מהנחיות המכללה, מציעות המחלקות מועד נוסף עבור סטודנטים שמפספסים את אחד המבחנים בעקבות הקורונה. אלא שניסיון העבר מלמד שהמועדים המיוחדים מחייבים את הסטודנטים לגשת למבחנים גם במהלך סמסטר ב’ ולעיתים אפילו בסופו. “הצעת מועד ג’ היא התעלמות ממורכבות הסיטואציה”, טוענים סטודנטים למדעי המחשב במכתב ששלחו להנהלת המכללה. “עד כה המחלקה נכשלה במתן תאריכים סבירים למועדי ג’ וחלקם התרחשו שלושה או ארבעה חודשים אחרי תקופת המבחנים”.

המכתב ששלחו הסטודנטים במחלקה למדעי המחשב

 

ד”ר שירה צוקר, ראש מחלקת מדעי המחשב, מסרה בתגובה כי “כל המבחנים שמתקיימים במכללה נערכים לפי תנאי התו הסגול המחמיר, בכיתות מרווחות ומאווררות, כך שההגעה לבחינה הינה בטוחה. המבחנים במדעי המחשב דורשים מאמץ מחשבתי וריכוז. אלה מבחנים שקשה לעשות מהבית, שדורשים חישובים וכתיבה, הוכחות ופתרון בעיות. מעט המבחנים שהצלחנו להעביר לבית – הועברו, אולם רוב המבחנים צריכים להתקיים במכללה, והם מתקיימים כאמור בצורה בטוחה”.

ד”ר משה צופי, ראש המחלקה ללוגיסטיקה והמחלקה לניהול תעשייתי, מסר כי “בכל המחלקות שבהן נלמדים קורסים כמותיים מתקיימות בחינות פרונטליות. כך קורה גם בכל האוניברסיטאות. במחלקה לניהול תעשייתי ובמחלקה ללוגיסטיקה בחרנו לקיים בחינה פרונטלית בקורסים הכמותיים ובמקביל מתקיימים גם מבחנים מקוונים בלא מעט מקצועות. השיקול מאחורי קיום בחינה מקוונת איננו התעמרות בסטודנטים, בדיוק להפך. בקורסים כמותיים רבים הסטודנטים זקוקים להכוונה בזמן אמת. קשה מאוד עד בלתי אפשרי לעשות זאת דרך התכתבות בזום (מאוד קשה לתקן או להבהיר שרטוטים, גרפים, נוסחאות ומשוואות בהתכתבות בלבד)”.

ד”ר משה צופי: “נוכחות המרצה בזמן המבחן פותרת לא מעט בעיות ומונעת עוגמת נפש מסטודנטים רבים שעלולים להיבחן במועד נוסף, או חלילה לחזור על הקורס עקב כישלון בבחינה”

צופי הדגיש כי “נוכחות המרצה בזמן המבחן פותרת לא מעט בעיות ומונעת עוגמת נפש מסטודנטים רבים שעלולים להיבחן במועד נוסף, או חלילה לחזור על הקורס עקב כישלון בבחינה. אני מזכיר שאין סגר. המשק כולו פתוח – אנשים הולכים לעבודה, לקניות, למסעדות, לחתונות, ילדים הולכים לבתי ספר ונבחנים בבחינות. המבחנים בקמפוס מתנהלים על פי נוהל מחמיר של ריחוק, עם מסכות ולאחר הצגת תוצאות בדיקה ועומדים בכל הכללים שנקבעו על יד משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה”.

מהמכללה נמסר: “המכללה האקדמית ספיר פועלת על פי הנחיות משרד הבריאות ומדיניות המועצה להשכלה גבוהה. יחד עם זאת, לאור קצב התפשטות התחלואה ומתוך אחריות לבאי הקמפוס, הרוב המכריע של הבחינות והמטלות האקדמיות יתקיימו באופן מקוון. בקמפוס מתקיימות רק בחינות שיש חשיבות אקדמית לקיימן באופן פרונטלי, תוך הקפדה על התקנות שבתוקף, בחלל מרווח ובטוח ככל שניתן”.

סגור לתגובות.