"זה פיקוח נפש". אלירן ג'רבי שהפוסט שלו הצית מחדש את המחאה

לאחר הפרסום ב”ספירלה”: בשדרות יפעל בית מרקחת תורן בשבת

לפני כחודשיים דיווחנו לכם על מצוקתם של תושבי שדרות, שסובלים מכך שכבר חמש שנים אין בעיר אף בית מרקחת שפתוח בסופי שבוע:''נראה למישהו הגיוני שאנשים ישלמו בשבת 400-300 שקל על מונית הלוך-חזור לאשקלון בשביל דבר מינימלי כמו אקמול?". השבוע הודיע ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, כי הבעיה נפתרה: החל מסוף השבוע הקרוב יהיה בעיר בית מרקחת פתוח גם בשבת. הנה הכתבה שתרמה לשינוי שממנו ייהנו עשרות אלפי תושבים

בסוף פברואר דיווחנו לכם על מצוקתם של תושבי שדרות, שסובלים מכך שכבר חמש שנים אין בעיר אף בית מרקחת שפתוח בסופי שבוע. תושבים סיפרו לנו כי הם נאלצים להוציא מאות שקלים על מוניות לאשקלון כדי לקנות תרופה לילד חולה. הפרסום היכה גלים והשבוע הודיע ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, כי הבעיה נפתרה: החל מסוף השבוע הקרוב יהיה בעיר בית מרקחת פתוח גם בשבת. אנו מביאים שוב את כתבתה של ליטל גלמן, שקידמה את השינוי שממנו ייהנו עשרות אלפי תושבים

**

ערב שבת, אתם זקוקים לתרופה מבית המרקחת – מה תעשו? אם אתם גרים בגוש דן למשל, עומד לרשותכם היצע מגוון של בתי מרקחת תורנים שפתוחים בסופי שבוע במרחק נסיעה קצרצרה מהבית, לפעמים אפילו במרחק הליכה. אבל אם אתם גרים בשדרות? או, זה כבר סיפור לגמרי אחר.

אלירן ג’רבי, מנהל קבוצת הפייסבוק הפופולרית ‘‘שדרות זה בית שדרות זה לב”, הציף לאחרונה מחדש בעיה בוערת שמטרידה ומקוממת את תושבי העיר: בשדרות אין אפילו בית מרקחת תורן אחד בסופי השבוע. ”הדבר הכי מעצבן בעולם – לבוא גם בשישי גם בשבת, לקבל מרשם, אבל צריך לנסוע לרהט, לבאר שבע או אשקלון בשביל תרופות”, כתב ג’רבי בתסכול בפוסט שפרסם בקבוצה. ”אתם התושבים תתחילו להתעורר. אנחנו לא בשנות ה-50, או במעברות. תתחילו להיות שותפים, ולזעוק גם את הזעקה של כולם”.

חיפוש באיזי אחר בית מרקחת שפועל בשבת | צילום מסך

חברי הקבוצה תמכו בדבריו של ג’רבי, ועד מהרה הפוסט זכה לעשרות תגובות המביעות כעס ותסכול. חלקם הורים צעירים לפעוטות, אחרים מבוגרים. לחלקם אין רכב שיוכלו לנסוע בו לבית מרקחת תורן בעיר אחרת. נסיעה משדרות לאשקלון, למשל, אורכת כ-20 דקות. קרולין בוניאל, המתגוררת בשדרות עם בעלה וששת ילדיהם, מספרת בייאוש על סוף שבוע על סיטואציה שחוזרת על עצמה אצל משפחות רבות בעיר: ”את מכירה חוק מרפי? אז זה הקטע. איך שנכנסת שבת – הילדה פתאום מקיאה, הילד בקוצר נשימה. זה מתיש לנסוע בשביל זה בכל פעם עד אשקלון. אפילו עד אשדוד הלכתי! מה קורה עם אלה שאין להם רכב לצאת מחוץ לעיר?’.’

מה עושים במידה ויש מרשם, אבל אין רכב?

ג’רבי: ”נראה למישהו הגיוני, שאנשים ישלמו בשבת 400-300 שקל על מונית הלוך חזור לאשקלון, בשבת, בשביל דבר מינימלי כמו אקמול? יש אנשים שגם את המעט הזה אין להם, כדי לרכוש תרופות. וממילא את גם לא תמצאי מונית בשבת. אנחנו עיר מתפתחת ומתקדמת מאוד. האוכלוסייה גדלה, ואיתה גדלים צורכי העיר. זה לא הגיוני שבעיר עם כשלושים אלף תושבים לא יהיה בית מרקחת תורן בשבת”.

הוא מספר כי הוא מקבל לא מעט פניות לקבוצת הפייסבוק ובהודעות פרטיות, מתושבים לא ניידים שמבקשים סיוע בהשגת התרופות החיוניות: ”הפתרון הריאלי זה למצוא חבר שיש לו רכב, להקים אותו מהקידוש ולבקש שילווה את התושב לבית מרקחת מחוץ לעיר. החבר ממתין עד שמי שליווה יסיים שם, ולפעמים כל הסיפור הזה לוקח שעתיים וחצי”.

“איך שנכנסת שבת – הילדה פתאום מקיאה, הילד בקוצר נשימה. זה מתיש לנסוע בשביל זה בכל פעם עד אשקלון”

מעבר לאי הנוחות, ג’רבי מספר כי לחברי הקבוצה שנוטים לסייע לכל בקשה יש דילמה: ”מדי פעם אנחנו נתקלים בבקשה לסייע באספקת כדור כלשהו, ולאחר בדיקה בגוגל אני מגלה שזה כדור פסיכיאטרי. שדרות היא עיר מוכת טרור, אנשים לוקחים כדורים פסיכיאטריים. אני לא יכול להרשות לעצמי לתת למישהו כדור כזה, גם אם יש לו מרשם. אולי הכדור הזה לא מתאים לבן אדם? לקחת אחריות סתם, ולדחוף לאנשים כדורים?”.

“אם היו באים לקוחות, היינו פותחים בשבת”. סניף Be בשדרות | צילום: ויליאם שרון

עד לפני כמה שנים שימש הסניף המקומי של רשת הפארם Be כבית מרקחת תורן. “סגרו אותו. מרכז הקניות ‘מול 7’ טוען שהוא נסגר בשבת מסיבות כלכליות, אבל אני זוכר שהפגינו שם במחאה על חילול שבת”, מספר ג’רבי. ”יש בסמוך לשם תחנות דלק שעובדות בשבת, ואותם אנשים שדאגו לסגור את בית המרקחת מתדלקים בהן במהלך השבוע. מה, לא מפריע להם שהתחנה עובדת בשבת? אז גם את בית המרקחת שפעל בשבת היה אפשר להשאיר, זה פיקוח נפש”. קרולין מסכימה עם הדברים: ”גם אם היינו דתיים, הייתי בעד פתיחת בית מרקחת בשבת. תרופות מצילות חיים, נקודה”.

גלית בן מאיר, מנהלת סניף Be, שוללת את הטענות כי הסגירה בשבת נבעה כתוצאה מלחץ של גורמים דתיים ומספקת הסבר אחר: ”הסניף פתוח מתחילת 2017, והוא היה פתוח במשך ארבעה חודשים גם בשישי-שבת. לצערי, אף אחד לא הגיע. היינו יושבים כאן הרוקח, אני, קופאית ודיילת קוסמטיקה – ולקוחות לא הגיעו לחנות. לאחר שלושה חודשים וחצי, קיבלנו החלטה שנסגור בשבת”.

גלית בן מאיר, מנהלת בית המרקחת: “היינו יושבים כאן הרוקח, אני, קופאית ודיילת קוסמטיקה – ולקוחות לא הגיעו לחנות. לאחר שלושה חודשים וחצי, קיבלנו החלטה שנסגור בשבת”

בן מאיר מציינת כי מעיריית שדרות לא פנו אליה בבקשה להחזיר את הסניף לפעילות בשבת ומעריכה שהסניף ימשיך לפעול גם בעתיד רק בימי חול: “אין שום קשר להפגנה שהייתה במחאה על חילול השבת. אם הלקוחות היו מגיעים, היינו ממשיכים לפתוח את בית המרקחת”.

מעיריית שדרות נמסר בתגובה: “הקשר של העירייה הוא מול קופות החולים ובעיקר שירותי בריאות כללית. לאחרונה, היו מספר פגישות של ראש העיר אלון דוידי, וממלא מקומו אלעד קלימי, עם מנהלת המחוז של כללית, חדווה אמונה. קופת החולים החלה לגייס רוקחים לטובת עבודה בבית המרקחת התורן. בימים אלה, מתנהל שיח מול מכבי ולאומית, לצורך גיוסן להשתתפות במימון הפעלת בית המרקחת. אנו מקווים שכלל הקופות יתגייסו לטובת המהלך כדי שבית המרקחת ייפתח כבר בקרוב לטובת תושבי שדרות והסביבה”.

ממשרד הבריאות מסרו כי פקודת הרוקחים קובעת במפורש כי רשות מקומית רשאית לקבוע בהתייעצות עם לשכת הבריאות המחוזית תורנות בתי מרקחת בתחום שיפוטה. שרי הבריאות והפנים אף רשאים לחייב רשות מקומית להשתמש בסמכותה: “לפיכך, יש לפנות לרשות המקומית. לא התקבלו אצלנו פניות בנושא זה עד כה, ולא נעשו פניות לרוקחות המחוזית בעניין”.

 

סגור לתגובות.