''אחוז כל כך קטן ממה שנתפס מגיע לנו לצלחת, והשאר נזרק בחזרה לים. מוות מיותר''. המפגינים בתל אביב | צילום: אלי שוש

כיכר דיזנגוף נצבעה באדום: “כשהים ימות אנחנו נמות איתו”

ספינות המכמורת, שסורקות את קרקעית הים באמצעות רשתות ענק, דגות כך לא רק דגים למאכל - אלא גם דולפינים, כרישים, דגי ים ובעלי חיים ימיים אחרים שאיתרע מזלם להילכד ברשת. כתבת "ספירלה" ליוותה את המפגינים הישראלים שמוחים על הנזק העצום לסביבה ודורשים לקרקע את ספינות המכמורת הפועלות מול חופי הארץ: "המערכות האקולוגיות בים נמצאות בקריסה"

תחת מעטה סודיות, התכנסו כ-20 פעילי סביבה בכיכר דיזנגוף בתל אביב כדי למחות על הדיג ההרסני שמבצעות ספינות המכמורת בישראל ובעולם. ההפגנה נערכה לפני כשבועיים ביוזמת פעילי מחאת “מרד בעלי החיים”, המשתייך לארגון ”מרד הכחדה”, לאות הזדהות עם הפגנות דומות שמתקיימות מסביב לעולם. המוחים עטו סרבלי דיג צהובים, הצטיידו בשלטים, מגפונים וברשתות מלאות פגרי דגים שהעלו צחנה חריפה. מימי המזרקה המפורסמת נצבעו באדום כדי להדגיש את המסר. ”אין לנו ברירה, אלא להמשיך להיאבק עד שממשלות העולם יפסיקו עם המימון של הטירוף הזה”, צעק אחד המפגינים.

“האטימות הבלתי נתפסת גם של הדייגים, גם של השלטון ושל כולנו לכל מה שקשור לדיג, מתסכלת אותי” | צילום: הדר סיימון

ספינות המכמורת הן ספינות הדיג הגדולות בעולם. הדיג מתבצע באמצעות השלכת רשתות ענק למים, וגרירתן על קרקעית הים. הרשתות סוחפות כך כל הנקרה בדרכן, ללא הבחנה בין הדגים המיועדים ללכידה ולמאכל, לבין שאר היצורים הימיים כמו צבי ים, דולפינים, לוויתנים, כרישים ועוד. בעלי החיים הנתפסים בשוגג מכונים ”שלל לוואי”, ורק לאחר שהדייגים בוררים מהשלל את הדגים ה”רצויים” – תהליך שנמשך לעתים שעות – הם משליכים את השאר בחזרה למים. אלא שבשלב זה, כמובן, בעלי החיים הימיים הללו כבר מתים. ואם זה לא מספיק, גרירת הרשתות גורמת לפליטת פחמן הנאגר בקרקעית הים אל האטמוספירה, ובכך מזיקה לבריאותנו. איך זה נראה במצולות? הסרטון הבא מדגים זאת היטב:

סכנת דיג המכמורות זכתה לתהודה עולמית בזכות הסרט התיעודי Seaspiracy שמשודר בנטפליקס. הסרט הציג כיצד מדי שנה דיג המכמורות גורם להריסת שטח ימי השווה בגודלו לשטחן של גרינלנד, אוסטרליה, נורבגיה, שוודיה, פינלנד, דנמרק, בריטניה, גרמניה, צרפת, ספרד, פורטוגל, איטליה, טורקיה, איראן ותאילנד גם יחד.

החוקרים מעריכים שרק בארצות הברית לבדה, מתים כרבע מיליון צבי ים וכעשרים אלף דולפינים ולוויתנים ברשתות המכמורת. אומנם המספרים בארץ נמוכים בהשוואה לשאר המדינות, אך הפעילים הסביבתיים מקווים כי ישראל תהיה למדינה הראשונה בעולם שתאסור כליל דיג מכמורות ותתו בכך דוגמה למדינות אחרות.

כבר שנים שפעילים סביבתיים מרחבי העולם קוראים בתסכול להפסיק את שיטת הדיג המדוברת עקב השלכותיה. “אנחנו חייבים להיאבק אם אנחנו רוצים להציל את הים שלנו. אנחנו חייבים להיאבק אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות פה על הפלנטה. אחרת, כשהים ימות אנחנו נמות איתו”, קרא אחד המפגינים בתל אביב.

בגלל דיג המכמורות, מינים רבים של בעלי חיים ימיים נמצאים בסכנת הכחדה. “האטימות הבלתי נתפסת של הדייגים, של השלטון ושל כולנו לכל מה שקשור לדיג, מתסכלת אותי. אחוז כל כך קטן ממה שנתפס מגיע לנו לצלחת, והשאר נזרק בחזרה לים. מוות מיותר”, אמר בכאב יואב דרור, אחד הפעילים, “ובנוסף, גם משתחרר על הדרך פחמן דו חמצני, שמוסיף עוד לאפקט החממה שמסכן את כולנו”.

“אנחנו חייבים להיאבק אם אנחנו רוצים להציל את הים שלנו” | צילום: הדר סיימון

עד 2016 פעלו בישראל 27 ספינות מכמורת. לפני שש שנים, בתום מאבק ממושך שניהלה החברה להגנת הטבע, הופסקה הפעילות של 11 מתוכן – בתמורה לתשלום פיצויים לבעלי הספינות שפרשו. מפגיני “מרד בעלי החיים” דורשים לזרז את תהליך הפסקת הדיג, וקראו לשר החקלאות עודד פורר לעצור את שש עשרה הספינות שעדיין פעילות, כדי לא להחמיר את הנזק האקולוגי במי הים התיכון.

ההפגנה, שנערכה ללא אישור משטרתי, התארגנה באופן מחתרתי מחשש שפעיליה ייעצרו. כמות המפגינים, עשרים בלבד, הייתה קטנה בכוונה תחילה – מספיק כדי להשמיע קול מחאה, אבל לא כדי למשוך את תשומת לבה של המשטרה. הפעילים הסתובבו בין עוברי האורח, והסבירו על נזקי הדיג. כשעה לתוך ההפגנה, הגיעו אל הכיכר מספר ניידות פיקוח עירוני של עיריית תל אביב. הפקחים הורו למפגינים להסתלק והפסיקו את הזרמת המים האדומים למזרקה. אחד מפעילי המחאה נלקח למעצר בחשד להשחתת הכיכר – ושוחרר כעבור שעות ספורות.

”אין לנו ברירה, אלא להמשיך להיאבק עד שממשלות העולם יפסיקו עם המימון של הטירוף הזה” | צילום: אלי שוש

“הגענו למצב שהמערכות האקולוגיות בים נמצאות בקריסה בכל העולם”, הסבירה שקד ארד, דוברת המחאה. “בארץ, המכמורות גורמות יותר נזק מכל ספינות הדיג האחרות גם יחד. המדינה מסבסדת את השימוש בהן, ומעניקה לבעליהן הקלות במס והחזרי דלק. מספיק שהמדינה תפסיק את המימון והם לא יוכלו להמשיך לעבוד – או תדרוש את הפסקת פעילותן של הספינות באופן מיידי ותדאג לפצות את בעליהן. רק צריך החלטה של שר החקלאות”.

ממשרד החקלאות לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

 

סגור לתגובות.