"צריך להבהיר את הגבולות". מכללת ספיר | צילום: ויליאם שרון

סטודנטיות במכללת ספיר מדווחות: מרצה הטריד אותנו בקמפוס

חשיפת "ספירלה": 5 סטודנטיות ממחלקות שונות מספרות על מרצה שניגש אליהן בתוך המכללה, הציע להן לשתות קפה וביקש את מספרי הטלפון שלהן. "רציתי לברוח, נתתי לו רק כדי שיילך", סיפרה אחת מהן. סטודנטית אחרת שאלה אותו אם זה לא בעייתי בעיניו להתחיל עם סטודנטית, והוא ענה: "אם אתה מזמין מישהי שלא לומדת אצלך לצאת, אז זה לגיטימי". בתגובה ל"ספירלה" אמר: "זו הייתה טעות, אקח לתשומת ליבי להבא". הנציבה למניעת הטרדות מיניות במכללה ששמעה על המקרה, טענה תחילה כי "הוא רק ניסה להתחבב". לאחר שהבינה מ"ספירלה" את היקף התופעה, אמרה: "זה לא מתאים, צריך להבהיר את הגבולות"

חשיפת “ספירלה”: סטודנטיות במכללה האקדמית ספיר מדווחות על מרצה שמטריד אותן בקמפוס בשבועות האחרונים. לדבריהן, הוא הציע להן לשתות איתו קפה, הזמין אותן לפגישות מחוץ לשעות הלימודים, ביקש מספרי טלפון ואל אחת מהסטודנטיות אף התקשר מספר פעמים. המרצה בתגובה: “אם אתה מזמין סטודנטית, שלא לומדת אצלך, לצאת, אז זה לגיטימי”.

מדובר בחוויה שעברה לאחרונה לא סטודנטית אחת ולא שתיים – אלא 5 סטודנטיות שמדווחות על פניות מצד מרצה, שהרגישו כהטרדה לא רצויה. מדובר במרצה בעל מקצוע מבוקש, שמלמד באחת המחלקות. “ספירלה” בחרה לא לפרסם את שמו עד סיום הבירור על ידי נציבת התלונות להטרדות מיניות במכללה. זאת על אף שיש תיעוד של הפניות ועל אף שהמרצה עצמו לא מכחיש את הטענות.

“אתה מרצה, היא סטודנטית – צריך לדעת איך להתנהג”. מכללת ספיר | צילום אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

“רציתי שמישהו יחלץ אותי”, מספרת ג’, סטודנטית שזו שנתה הראשונה במכללה. “זה היה באירוע פתיחת הסמסטר ועמדתי לבד כמה דקות, ניגש אלי מישהו ואמר לי שאני נורא יפה. הוא שאל אותי למה אני לבד והזמין אותי לשחק ביליארד”. היא מוסיפה שאותו האיש הדגיש שהוא מרצה במכללה וסיפר על מעמדו המקצועי, והזמין אותה להיפגש ולשתות קפה יחד. “הוא לא הפסיק לדבר איתי וביקש את המספר שלי כמה פעמים, רק רציתי לברוח אז נתתי לו רק כדי שיילך. לאחר מכן הוא התקשר וחסמתי אותו מיד”.

“הסטודנטית ג’: “הוא לא הפסיק לדבר איתי, אמר לי שאני נורא יפה וביקש את המספר שלי כמה פעמים. רציתי שמישהו יחלץ אותי. נתתי לו את המספר רק כדי שיילך. לאחר מכן הוא התקשר וחסמתי אותו מיד”

ב’, סטודנטית במחלקה אחרת, מספרת שגם היא נתקלה באותו המרצה כאשר ניגש אליה בקמפוס. הוא הבטיח לה שהוא יכול לסייע לה במסגרת תפקידו המקצועי ולכן החליטה לתת לו את מספר הטלפון שלה. בשיחת טלפון, אמר לה שהוא מעוניין להיפגש לקפה ולצאת. ב’ אמרה לו שהיא סטודנטית ושאלה אם זה לא בעייתי. “את במחלקה אחרת, למה זה בעייתי?” ענה. “אם אתה מזמין סטודנטית שלא לומדת אצלך לצאת, אז זה לגיטימי. נשמעת לי בחורה מעניינת ואני אוהב דברים חדשים”.

הסטודנטית ב’ מספרת שהמרצה הבטיח לה שהוא יוכל לסייע לה והזמין אותה לצאת. כששאלה אם זה לא בעייתי השיב: “את במחלקה אחרת. אם אתה מזמין סטודנטית שלא לומדת אצלך לצאת, אז זה לגיטימי. נשמעת לי בחורה מעניינת ואני אוהב דברים חדשים”

י’, סטודנטית נוספת שגם עובדת במכללה, מספרת שאותו המרצה פנה אליה ולעוד שתי חברות שעובדות איתה, באותו היום, בטווח של מספר שעות. “חברה שלי סיפרה לי שמישהו ניגש אליה וטען שהוא מרצה. היא אמרה שהוא שאל הרבה שאלות אישיות, הזמין אותה לקפה והיא סירבה”. לאחר כמה שעות, י’ עצמה נכנסה למטבחון של המשרד כדי לחמם אוכל. “ממש כמה שניות אחרי שנכנסתי מישהו הגיע במהירות ודפק בדלת של המטבחון – הוא אמר שהוא מרצה ושהוא רק רוצה לשתות כוס מים. לא חיברתי עדיין, הייתי חברותית ופתחתי לו את הדלת. המטבחון יחסית קטן, אז הוא עמד קרוב אלי והתחיל לשאול אותי שאלות כמו מה אני לומדת – ישר הבנתי שזה הוא וברחתי משם”.

הסטודנטית י’: “המטבחון יחסית קטן. הוא עמד קרוב אליי והתחיל לשאול אותי שאלות. ברחתי משם”

סטודנטית נוספת, שעובדת עם י’ באותו משרד, סיפרה: “הייתי במשמרת, וכשאכלתי בספסלים מחוץ לבניין הבחור הזה פנה אלי, אמר שהוא מרצה שגר במרכז ושאל מה אני עושה פה. אמרתי שאני עובדת וסטודנטית שנה א׳, הוא הושיט לי את היד ללחיצת יד ושאל אם אפשר להזמין אותי לקפה”. היא מציינת לבסוף: “הרגשתי נורא מוזר כמה ימים”.

“התנהגות כזו תיחשב כלא הולמת”. ד”ר אורית קמיר, שניסחה את החוק למניעת הטרדה מינית

“ספירלה” פנתה למרצה עצמו, לשמוע את גרסתו. תחילה טען: “פניתי רק לסטודנטית אחת והיא לא הייתה סטודנטית שלי. אולי התלהבות של יום ראשון. זה היה בטעות, אמרתי לה שזה לא רומנטי”. אולם, לאחר שכתב “ספירלה” עימת אותו עם העובדה שיש מתלוננות נוספות, ושהאירועים קרו לאורך זמן, הוא אמר: “הן לא סטודנטיות שלי” – והוסיף כי “אקח לתשומת ליבי. לא יקרה להבא”.

בעקבות האירוע שעברה, החליטה אחת הסטודנטיות לפנות למחלקת הביטחון במכללה. בעקבות זאת, עודכנה בדברים נציבת המכללה למניעת הטרדות מיניות, יהודית מורג.

בשיחה עם “ספירלה”, אמרה תחילה מורג כי לדעתה המרצה “רק ניסה להתחבב עליהן”. היא סיפרה כי התקשרה לאחת הסטודנטיות ואמרה לה שאם קורה מקרה נוסף, שתעדכן אותה ישירות. לדברי מורג, כל עוד לא הוגשה תלונה, כל מה שיכלה לעשות זה רק לפנות למנהל המחלקה בה עובד המרצה על מנת שיבהיר למרצה כי מדובר במעשים לא מקובלים. לטענתה, בכך היא עשתה מעבר לתפקידה.

הנציבה יהודית מורג אמרה בתחילה כי לדעתה “המרצה רק ניסה להתחבב עליהן”. לאחר שגילתה שבידי “ספירלה” יש עדויות נוספות, הבהירה: “זה לא מתאים בעיניי, אנחנו רוצים ליצור קמפוס בטוח”

אולם, לאחר שכתב “ספירלה” סיפר לה כי בידיו עדויות מ-5 סטודנטיות, אמרה מורג שהיא מופתעת מהמידע החדש וכי נדרשת התייחסות מחודשת. “זה לא מתאים בעיניי, לא אצלנו בקמפוס. צריך להבהיר את הגבולות, אנחנו רוצים ליצור קמפוס בטוח”. היא קוראת לכל הסטודנטיות שחשו מוטרדות לפנות אליה: “אנחנו נשמע את כולם, לכולם יהיה מקום, ונבין בדיוק מה קרה ומה היה שם. לאחר שנשב הנציבות ונתרשם, בהתאם לצורך, ניכנס לנוהל בירור תלונה”.

על מנת להבין את המצב החוקי, פנינו לד”ר אורית קמיר, חוקרת למשפט ומגדר, שניסחה בעבר את החוק למניעת הטרדה מינית. לדבריה, אף אם לא מדובר בעבירה על החוק, “במוסד מתוקן צריך תקנון אתיקה והתנהגות כזו תחשב כלא הולמת ויהיה ניתן להעמיד בעקבותיה להליך משמעתי. יש להציב גבולות”.

ד”ר אורית קמיר: “במוסד מתוקן התנהגות כזאת תיחשב כלא הולמת וניתן יהיה להעמיד בעקבותיה להליך משמעתי”

ד”ר קמיר סבורה כי המעשים שהסטודנטיות מתארות מצד המרצה הן עבירה על תקנון המשמעת לחברי סגל ההוראה של מכללת ספיר, שקובע כי “חבר סגל ההוראה והמחקר האקדמי של המכללה חייב להתנהג ולפעול באופן ההולם את היותו חבר סגל לרבות ביחסיו עם המכללה, מוסדותיה, תלמידיה“. התקנון קובע כי חבר סגל שפועל “בדרך שאינה הולמת חבר בסגל ההוראה והמחקר האקדמי של המכללה”, עובר עבירת משמעת.

לדברי קמיר, “ניתן לטעון שלפנות לסטודנטיות בקמפוס, לקרוא להן ‘יפות’ ולהזמין אותן לקפה בשימוש תפקידו כמרצה – זה לא הולם”, ומוסיפה: “גם אם זה לא אסור בחוק בצורה ברורה – זה עדיין לא בסדר. אתה מרצה, היא סטודנטית, צריך לדעת איך להתנהג”. לדבריה, “החוק קובע את הרף האדום הכי נמוך, אבל גם מעליו יש דברים שיש לאסור, אנחנו חיים לפי נורמות”.

סגור לתגובות.