"אנחנו לא שופטים את בני הנוער, רק באים להקשיב להם". דוד ביקאיא

“ההתנדבות בשכונות זו חוויה מאוד מעצימה לסטודנטים”

עמותת "עושים שכונה" מגייסת בני נוער בשכונות מצוקה לתרום לקהילה. דוד ביקאיא (27), סטודנט לתקשורת במכללת ספיר, מוביל את פעילות העמותה ברובע ח' באשדוד: "הרצון הוא שאותם נערים יגדלו להיות מנהיגים קהילתיים ויהפכו את השכונה שלהם למקום יותר טוב"

עמותת “עושים שכונה” עושה חיל לאחרונה בשכונותיה המאתגרות של אשדוד. העמותה מנסה לרתום בני נוער וצעירים לעשייה שתורמת לקהילה שבה הם חיים. ראשי העמותה שלמה למפרט, אגרסלם אמרה ושירה נימני, מאמינים שמנהיגים שצומחים מהשכונות הם אלו שיידעו לספר בצורה הטובה ביותר את סיפורן של הקהילות שבקרבן הן חיים, ובכך יהוו דוגמא ומופת ומקור לגאווה לצעירי הקהילות הללו.

“עושים שכונה” החלה את דרכה בזמן הסגרים של תחילת הקורונה, בשכונת רמת אליהו שבראשון לציון. לאחרונה המיזם צבר תאוצה והגיע גם לרובע ח’ באשדוד ומי שמוביל את הפעילות בעיר הוא דוד ביקאיא (27), תושב אשדוד וסטודנט לתקשורת במכללת ספיר.

איך הגעת לעמותה?

“חבר טוב שלי מהלימודים התנדב בראשון לציון במסגרת העמותה וסיפר לי על הפעילות. התלהבתי מאוד. לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי וסיפר לי שהמיזם עתיד להיפתח גם באשדוד ומחפשים מישהו שיוביל אותו. החבר שלי חשב שאני יכול להתאים מאוד לתפקיד. באתי בראש פתוח. אמרתי שאין לי מה להפסיד ואני הולך על זה, ואני נהנה מכל רגע”.

יש ערך מוסף שסטודנטים יכולים להביא איתם לעמותה?

“אני בטוח שכן. זו חוויה מעצימה ואני חושב שעבור סטודנטים, ההתנדבות ב’עושים שכונה’ יכולה להיות גם מאוד משמעותית. בזכות ההישגיות והחריצות שלנו כסטודנטים, כל אחד מאיתנו יכול לפתח אצל הילדים תחושה של מסוגלות. השיח שיש שם מאוד מלמד גם את הנוער וגם את המדריכים שמובילים אותם”.

מתנדבי עמותת “עושים שכונה” | התמונה באדיבות נויה גולדנסטל

איך בעצם נולדה העמותה?

שירה נימני: “הכל התחיל בשיחה בין שלושה חברים שבה הבנו שהשכונות לא מצליחות להתרומם. המטרה היא תמיד להוציא את הנוער הטוב משם, אבל אין חשיבה על העצמת בני הנוער כדי שיישארו לגור בשכונות, יחזקו אותן ויביאו לכך שחבריהם שעזבו ירצו לשוב בחזרה. וזה מה שאנחנו רוצים לעשות – שבני הנוער יהפכו למודל לחיקוי לילדי השכונות”.

אילו פעילויות אתם עורכים?

דוד ביקאיא: “חוץ משיקום שכונות מוזנחות, שיפוץ גינות ומקלטים, יש לנו גם את משמר השכונה – קבוצה של חבר’ה אחרי צבא שמסתובבים בלילות ברחובות אשדוד, פעם עד פעמיים בשבוע, מתשע בערב עד שלוש בלילה. אנחנו מסיירים בפארקים ובמקומות אחרים שבני נוער מבלים בהם, מדברים איתם ומספרים להם על האפשרויות שבהן יוכלו במסגרת העמותה לתרום לקהילה. אנחנו כקבוצת סיירים לא שופטים את בני הנוער על מה שהם עושים, בין אם זה שהם שותים או מעשנים, לנו זה לא משנה. אנחנו באים רק כדי להקשיב להם ולפתח איתם שיח מלמד במטרה ליצור חיבור ייחודי”.

 

פעילות העמותה בשיפוץ בית באשדוד | צילום באדיבות נויה גולדנסטל, דף הפייסבוק של “עושים שכונה”

ומה המטרה של השיחות עם בני הנוער?

“כמובן שהרצון שלנו הוא להוביל אותם להצטרף לפעילויות שלנו. בסופו של דבר, הרצון הוא שאותם נערים יגדלו להיות מנהיגים קהילתיים ויהפכו את השכונה שלהם למקום יותר טוב”.

קלאודיה כהן: “במבצע שומר החומות מצאתי את עצמי לבד בלילה של אזעקות מסיביות, כשהמקלט במצב רע עם ריח לא נעים, צפיפות ובלגן. הבת שלי שמעה אותי בטלפון מיואשת ובוכה וביקשה ממני לצלם את המקלט, לאחר מכן היא פנתה ל’עושים שכונה’. הם נרתמו לבוא, סידרו וצבעו, התרגשתי מאוד”

המתנדבים שעמם שוחחנו מספרים בהתלהבות על שינוי חברתי אמיתי שהם מנסים לחולל באשדוד, בשכונות שחלקן נחשבות לשכונות מצוקה. “יש שני דגשים עיקריים בפעילות שלנו”, מסביר המתנדב יאיר פרינס. “הראשון, אנחנו פה כדי להישאר ולא מתכוונים לעזוב את אשדוד. הדגש השני, החבר’ה מהשכונה הם אלה שמובילים את הפרויקט. כמובן שזה קורה בליווי שלנו אבל תושבי השכונה הם הלב של הדבר הזה”.

שמעון לוי לא רק מתנדב ברובע ח’ אלא גם מתגורר בו בעצמו: “אני מרגיש פה בבית, החבר’ה פה נותנים את הנשמה ומבחינת אנרגיות אנחנו בשיא, מעבר לכך שהדיירים מקבלים שקט נפשי לדעת שהמקלט שלהם מאורגן, אנחנו רואים בעשייה הזאת מתנה”.

קלאודיה כהן היא אחת התושבים שנהנים מפעילות העמותה. “אני חיה פה לבד, הילדים כבר לא גרים איתי”, היא מספרת. “במבצע שומר החומות מצאתי את עצמי לבד בלילה של אזעקות מסיביות, כשהמקלט במצב רע עם ריח לא נעים, צפיפות ובלגן. הבת שלי שמעה אותי בטלפון מיואשת ובוכה וביקשה ממני לצלם את המקלט, לאחר מכן היא פנתה ל’עושים שכונה’. הם נרתמו לבוא, סידרו וצבעו, התרגשתי מאוד”.

המקלט של קלאודיה כהן הפך ממקום מוזנח ועמוס בגרוטאות לחלל נעים ומשופץ עם ספריה ופינות ישיבה | צילום: “עושים שכונה”

החזון של העמותה הוא לא רק להוביל שינוי חברתי בישראל על ידי פיתוחם של תושבי שכונות מצוקה כמנהיגים מקומיים, אלא גם לחזק את תחושת השייכות לקהילה ולמדינה. החזון הזה סחף גופים נוספים שתורמים ומסייעים לפעילות “עושים שכונה”, ובהם המשרד לביטחון פנים, הרשות למלחמה בסמים, עמותת יוצאי שלדג ומשרד הפרסום ראובני פרידן.

לאן תמשיכו מכאן?

נימני: “אנחנו מתכננים להרחיב את הפעילות לארבע שכונות נוספות באשדוד אבל המטרה היא להגיע לכל שכונה בישראל”.

רוצים להתנדב ל”עושים שכונה”? תוכלו להירשם דרך דף הפייסבוק – כאן

 

סגור לתגובות.