"לא ייתכן שיהיה מספר מצומצם כל כך של דירות לכמות כזאת של נרשמים" | צילום אילוסטרציה: Heye Jensen / Unsplash

“אל תירשמו להגרלות לדירות ביישובים יקרים, שמבחינה כלכלית לא תוכלו לעמוד בעלויות המשכנתא שלהן”

עומר אבטא, סטודנט ממכללת ספיר, הוא אחד המאושרים שזכו בדירה מוזלת בהגרלה קודמת של משרד השיכון ואופטימי לגבי האפשרות שעוד הגרלות כאלה יקלו על משבר הדיור. אבל סטודנטים אחרים, שנרשמו להגרלת "דירה בהנחה" שננעלה בשבוע שעבר, דווקא פסימיים: ''אני מרגישה שהסיכוי שלי לזכות בלוטו זהה לסיכוי שאזכה בדירה"

ביום ראשון שעבר (10.4) ננעלה ההרשמה להגרלה הראשונה של “דירה בהנחה”. קרוב ל-120 אלף משקי בית נרשמו בתקווה לזכות באפשרות לרכוש אחת מ-10,047 הדירות ששווקו בהנחה ב-31 יישובים ברחבי הארץ. הביקוש להגרלה של משרד הבינוי והשיכון היה חסר תקדים, וכבר ביום הראשון להרשמה אתר המשרד לא עמד בעומס הפניות. לכן הוחלט להאריך את הרישום ב-12 ימים נוספים, מה שאיפשר לרבים נוספים להצטרף להגרלה – אבל הקטין את הסיכוי של כל אחד מהם לזכות בה. הביקוש העצום הותיר אצל רבים, גם אצל סטודנטים צעירים שעמם שוחחנו, תחושת פסימיות באשר לסיכוי להגשים את החלום לדירה משלהם.

”המדינה חייבת להגדיל את היצע הדירות”. אילונה שניידר

”בפרסומות בערוצים ברוסית קוראים לזה ‘הלוטו של הדירות’, ואני באמת מרגישה שהסיכוי שלי לזכות בלוטו זהה לסיכוי שאזכה בדירה”, אומרת אילונה שניידר (22), סטודנטית בשנה ב’ במחלקה למשפטים במכללת ספיר. ”למה אני צריכה להידפק בגלל אנשים שנזכרו להוציא אישור זכאות ולהירשם מאוחר?”.

שניידר ובן זוגה שוכרים דירה באשקלון, ונרשמו להגרלה לדירה בשלוש ערים במקביל: “אני מאשדוד ובן זוגי מאשקלון אז החלטנו להירשם בשתי הערים הללו ובנוסף גם לפרויקטים בבאר יעקב כי זה קרוב למרכז והדירות שם זולות, אז למה לא?”.

גם אלון סטיקה (24), סטודנט להנדסת מכונות בשנה ג’ במכללה להנדסה בעזריאלי, ניסה להגדיל את סיכוייו לזכות ונרשם במקביל למספר פרויקטים: ”נרשמנו למקום שבו אנו גרים במעמד ‘בני מקום’ וגם לשתי ערים נוספות”. אבל בדומה לשניידר, גם הוא פסימי מאוד באשר לסיכויו לזכות בדירה. ”זאת הייתה טעות להאריך את ההגרלה מעבר לתאריך המקורי, ה-29 במרץ. מספר הדירות המוגרלות ביחס לנרשמים הוא קטן וסיכוי הזכייה פחת משמעותית. חוץ מזה, צריך לזכור שרוב הדירות המוגרלות הן ללא היתר בנייה. גם אם אזכה בדירה, יכולות לעבור בין 5 ל-7 שנים עד שאוכל להיכנס אליה. בזמן הזה צריך לשלם שכירות ומחירי הדיור עוד צפויים לעלות”.

“היה אפשר לבנות תוכנית מקיפה יותר”. צ’רנה מלכה-ספקטור

צ’רנה מלכה-ספקטור (34), סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך באקדמית גורדון, סבורה אמנם כי מדובר ביוזמה מבורכת לאפשר לזוגות צעירים להגשים חלום ולרכוש דירה, אבל היא לא מספיקה. “אני חושבת שהיה ניתן לבנות תוכנית מקיפה הרבה יותר לכלל האזרחים”, אומרת מלכה-ספקטור, אם לשניים. “כמות הדירות שהוקצו להגרלה קטנה מדי ביחס למספר הנרשמים. אני מכירה אנשים שמנסים קרוב לחמש שנים את מזלם בהגרלות השונות שעורך משרד השיכון אבל ללא הצלחה, ובזמן הזה מחירי הדיור רק מזנקים”.

לעומת שניידר וסטיקה, היא דווקא חושבת שההחלטה להאריך את משך ההגרלה הייתה נכונה: ”כמובן שהאינטרס שלי היה שפחות אנשים יירשמו, אך ההרשמה ניתנה לאנשים שהחלו בהוצאת אישור זכאות ולכן זאת החלטה הוגנת”.

האם תוכנית ההגרלות, במתכונתה הנוכחית, עשויה להקל על משבר הדיור?

מלכה-ספקטור: ”לצערי התוכנית היא רק פלסטר, היא לא פתרה ולא תפתור את משבר הדיור בישראל. יש השקעה מטורפת בבנייה חדשה, אך אין תוכנית שהמדינה מציעה ושאפשר ליישם כמו שצריך בלי עזרה במימון הון עצמי בשוק החופשי”.

שניידר: “אם המדינה עושה פרויקט כזה – וזה מהלך מבורך – היא חייבת להגדיל את היצע הדירות הרשומות בפרויקט בהתאם למספר הנרשמים. לא ייתכן שיהיה מספר מצומצם כל כך של דירות לכמות כזאת של נרשמים”.

סטיקה: ”מחירי הדירות בישראל רק עולים. הפתרון להוזלת מחירי הדיור לא יגיע בעזרת תוכנית ‘דירה בהנחה”’.

“אין לי ספק שתוכניות כאלה יורידו את מחירי הדיור”. עומר אבטא

יש גם סטודנטים ששיחק להם המזל. עומר אבטא (26), סטודנט למשפטים במכללת ספיר, זכה בדירה במבשרת ציון בהגרלה קודמת – הגרלת המשך לדירות שכבר הוגרלו לפני כ-4 שנים, אך הזוכים בהן ויתרו על זכותם להחזיק בדירות הללו מסיבות שונות.

אולי בשל כך הוא אופטימי לגבי האפקטיביות של הגרלות כגון אלה שעורך משרד השיכון: ”אין לי ספק שתוכניות כמו ‘מחיר למשתכן’ ו-‘דירה בהנחה’ יורידו את מחירי הדיור. בסוף המדינה באה לקבלנים ועוזרת להם לבנות פרויקט מאפס. נכון שמחירי הדירות נמוכים מהרגיל, אך כמות האנשים שנרשמים כיום להגרלות נותנת לקבלנים תמריץ להוריד את המחיר”.

אז אתה ממליץ לזוגות צעירים להירשם להגרלות הבאות?

“כן, אבל תעשו את זה בחוכמה. אל תירשמו להגרלות לדירות ביישובים יקרים, שמבחינה כלכלית לא תוכלו לעמוד בעלויות המשכנתא שלהן. אני נרשמתי להגרלת המשך במבשרת ציון, באשקלון, בנתניה ובבאר יעקב. אני מודה לאל שזכיתי בדירה במבשרת ציון ולא בנתניה, כי במבשרת ההון העצמי שלי ושל אשתי יאפשר לנו לעמוד בתשלומים החודשיים של הנכס”.

 

 

סגור לתגובות.