צ'יפ הכלב | צילום: מיכאל קרפק

מדריך “ספירלה”: כך תוכלו לבחור לכלב שלכם את המאלף המתאים

אילוף כלבים, כמו כל מקצוע אחר, דורש לימודים, הכשרות והתמחויות. אלא שבישראל לא חלה על אף מאלף החובה להציג תעודה המעידה על כישוריו או מקצועיותו - והחובבנות הזו עלולה לגרום לכלבים נזק משמעותי: "אנשים מספרים לי בתסכול שכבר עברו שניים-שלושה-ארבעה מאלפים. אני מגיעה לכלבים שהם קטסטרופה מבחינה פסיכולוגית". מאלפת מדופלמת ובעלי כלבים מנוסים מגלים את הכללים שחשוב שתשימו לב אליהם לפני שתתחילו את תהליך האילוף

אימצתם כלב חדש? מזל טוב! הכנסתם הביתה גוש פרווה מתוק שיאיר לכם את החיים עם המון אהבה, מסירות ונאמנות. אך מה קורה כשמגלים שלכלב יש בעיות התנהגות קשות? הוא הורס רהיטים ונעליים, נובח בלי סוף, גונב אוכל מהשולחן, קופץ על אורחים ובאופן כללי, לא ככה דמיינתם את החיים שלכם עם כלבכם החדש. במקום לרוץ איתו שעות בשדות ירוקים אתם עסוקים בשעות של כעס רב ותסכול והחוויה שלכם בתור בעלים מאושרים ליצור החמוד הזה הולכת ונהיית קשה יותר. זה הזמן לחשוב על התחלת תהליך אילוף, אך איך נדע באיזה מאלף לבחור ועל מי אפשר לסמוך?

אילוף כלבים, כמו כל מקצוע אחר, דורש לימודים מתאימים, הכשרות והתמחויות בתחום. אלא שבישראל לא חלה על אף מאלף החובה להציג תעודה המעידה על כישוריו או מקצועיותו. ואגב, ישראל לא לבד: גרמניה היא המדינה היחידה בעולם שבה קיימת רגולציה על מאלפי כלבים. “כמו שאבקש תעודת חשמלאי מוסמך מהחשמלאי שהזמנתי לבית, ככה הגיוני לבקש תעודת מאלף מהמאלף שאני מכניסה הביתה כדי לטפל בבעיות ההתנהגות של הכלב שלי”, אומרת טימי לנג, מאלפת מדופלמת ובוגרת שני בתי ספר לאילוף המחזיקה בתעודות ברמות Trainer ,Master ו-Mentor. “בכל 12 שנותיי כמאלפת, אולי פעמיים היו לקוחות שביקשו לראות את התעודות שקיבלתי”, היא מספרת.

תעודת מאלפת כלבים
“בכל 12 שנותיי כמאלפת, אולי פעמיים היו לקוחות שביקשו לראות את התעודות שקיבלתי”: אחת התעודות של טימי לנג

מאלפים שונים עובדים בשיטות שונות, החל מהשיטה הקלאסית הכוללת שימוש בכוח, ועד לשיטת Force free, שדוגלת באילוף ללא שימוש בכוח כלל. “צריך להסתכל על כמה קריטריונים כשבוחרים מאלף”, מסבירה לנג,  “ותק במקצוע, שיטת האילוף והמלצות על המאלף עצמו הם הדברים הראשונים שצריך לבדוק”.

בשל חוסר הפיקוח על התחום בארץ, קשה לדעת מי באמת בעל הכשרה מתאימה ומי הדפיס לעצמו תעודה בבית. ברחבי הארץ פועלים מספר בתי ספר לאילוף כך שאם המאלף שאתם שוקלים להיעזר בשירותיו מציג תעודה מאחד מבתי הספר הללו – בדיקה קצרה בגוגל תאפשר לכם לגלות מה הרקע של המרצים שמלמדים בו. כך, למשל, אתר בית הספר לאילוף בהנהלת רועי לוי, “סוויץ'”, שאצלו לנג קיבלה את הכשרתה, מציג את עברו המקצועי: לוי עצמו למד אצל סיזאר מילאן, “הלוחש לכלבים”, אולי המאלף המפורסם בעולם עם תוכניות טלויזיה וסיבובי הופעות, והביא את השיטה שלו לארץ.

אבל אל תסתפקו בכך: בקשו מהמאלפים לשלוח לכם סרטונים שבהם תוכלו לראות אותם בעבודה עם הכלבים – ולהפנות אתכם ללקוחות קודמים כדי שתוכלו לברר איתם כיצד התרשמו. “אני מצלמת כל תהליך אילוף שאני עושה עם כלב וגם מבקשת מהבעלים סרטונים באופן קבוע כדי לבחון את ההתקדמות”, אומרת לנג. “בסוף אני גם צופה בזה ויודעת מה עוד אפשר לשפר וגם זה משהו שאני יכולה לעמוד מאחוריו כמאלפת”.

אלונה: “כבר בהתחלה היו המון בעיות. טומי היה נבחן, גירד את הקירות בבית, משך חזק בטיולים עד שהייתי חוזרת עם יד כחולה מהרצועה ולא ידעתי איך להתמודד איתו”

שיטת האילוף צריכה להתאים גם לכלב עצמו והיא תלויה באנרגיה של הכלב, באופיו, בגזעו, בשגרת יומו ובמטרה לשמה הוא מאולף. “אימצתי את טומי בגיל שנה מההסגר העירוני בבאר שבע”, מספרת אלונה, סטודנטית מבאר שבע, על הכנעני המעורב בן השנתיים שלה. “כבר בהתחלה היו המון בעיות. הוא היה נבחן, גירד את הקירות בבית, משך חזק בטיולים עד שהייתי חוזרת עם יד כחולה מהרצועה ולא ידעתי איך להתמודד איתו”. חודשיים אחרי האימוץ, אלונה החליטה לשכור שירותי מאלף שיעזור לה עם בעיות ההתנהגות של טומי: “פניתי למאלף ששיווק את עצמו כיוצא יחידת עוקץ. הוא אמר שעל הכלב להיות עם מחסום כל היום בבית, כדי שילמד לא להרוס ולא לנבוח. בטיולים הוא השתמש בקולר חנק-דוקרנים כדי למנוע מטומי למשוך וניסה ללמד אותי איך להכניע את הכלב בהצמדה פיזית שלו לרצפה”.

אוהד: “עברנו בערך ארבעה מאלפים עם הכלבה. עברנו משיטה לשיטה וכלום לא עזר. מיקה לא הפסיקה לעשות צרכים בבית ולנבוח בלי סוף. אשתי והילדים התחילו לאבד סבלנות וזה היה עניין של זמן עד שנמסור אותה”

האילוף הברוטלי הזה לא הועיל: לא רק שטומי לא הראה שיפור בהתנהגות, הבעיות שהיו לו רק הלכו והחריפו – ויתרה מכך, התפתחו פצעים בצווארו כתוצאה משימוש בקולר הדוקרנים. לאחר שלושה מפגשים ביטלה אלונה את תהליך האילוף. “זאת שיטה מאוד מאוד גסה”, מסבירה לנג. “זה אילוף שונה לגמרי מאילוף של כלבי בית. בעוקץ מאלפים לדברים מאוד ספציפיים. נכון שיש את ההוראות הבסיסיות כמו ‘שב’, ‘ארצה’ ו’רגלי’, אבל מעבר לזה הם שמים דגש על הדלקת הכלב ולא על עידוד רוגע”. עם זאת, ללנג חשוב להדגיש שישנם יוצאי עוקץ שכן עוברים הכשרה מתאימה באזרחות ויש להם הכשרה לאילוף כלבי בית. “רק שיציגו תעודה מתאימה”, היא מזכירה.

כלבים עירוניים אינם כלבי תקיפה, במקרה הטוב הם בטטות כורסא, ועל כן יש להתאים את שיטת האילוף לכלב עצמו. “עברנו בערך ארבעה מאלפים עם הכלבה”, מספר אוהד שמגדל את מיקה, כלבת שיצו בת 5. “עברנו משיטה לשיטה וכלום לא עזר. מיקה לא הפסיקה לעשות צרכים בבית ולנבוח בלי סוף. אשתי והילדים התחילו לאבד סבלנות לכלבה וזה היה עניין של זמן עד שנמסור אותה”.

“בניסיון החמישי והאחרון מבחינת המשפחה, החלטתי לחפש מאלף כמו שאני מחפש מוסך לרכב שלי”, ממשיך אוהד. “אחד שעבר את כל ההכשרות המתאימות ויש לו הוכחות למקצועיותו. עד שהגענו למאלפת שהציגה לנו תעודה וסרטונים שלה עובדת עם כלבים, כמעט איבדנו תקווה. היא היחידה שזיהתה את החרדות של הכלבה וידעה לטפל בהן. כיום, כשאנחנו מבינים שמיקה היא חלק מהלהקה שלנו וגם לה יש צרכים שתפקידנו למלא, החיים איתה באמת נהיו קלים יותר, כמו הכלבים האלה שרואים בסרטים”.

טימי לנג: “אילוף לא מקצועי עלול לעשות את הפעולה ההפוכה, לבלבל את הבעלים ואת הכלב ולגרום לתקשורת עוד יותר לקויה ביניהם”

לנג מספרת על לקוחות שלה שהגיעו אליה אחרי שעברו ניסיונות אילוף לא מקצועיים שכשלו: “זה עלול לעשות את הפעולה ההפוכה, לבלבל את הבעלים ואת הכלב ולגרום לתקשורת עוד יותר לקויה ביניהם. זה אסון. זה משהו לא תקין וצריך לעשות משהו נגדו. הורסים כלבים. אנשים מספרים לי בתסכול שכבר עברו שניים-שלושה-ארבעה מאלפים. אני מגיעה לכלבים שהם קטסטרופה מבחינה פסיכולוגית”.

פנינו למשרד החקלאות כדי לבדוק מדוע המשרד אינו מפקח על מאלפי הכלבים ודואג לרישוי. במשרד בחרו שלא לענות לגופו של עניין: “מפקחי משרד החקלאות מפקחים על כל פגיעה בבעלי חיים, בין אם במסגרת אילוף ובין אם בכל מסגרת אחרת של מגע עם בעלי חיים. בכל מקרה של חשד לפגיעה או להתעללות בבעלי חיים מבקש משרד החקלאות מהציבור לדווח למוקד המשרד”.

 

כיצד נוודא שבחרנו את המאלף הנכון ביותר? הנה כמה צעדים פשוטים:

  • בקשו תעודת הסמכה מהמאלף.
  • חפשו רקע על בית הספר לאילוף שבו למד המאלף. אם בית הספר מציג מורים שהם מאלפים בהכשרתם – סימן שבית הספר הוא אכן מקצועי ותקין.
  • בקשו מהמאלף סרטוני הדרכה או אילוף ובדקו שאתם מרגישים בנוח עם השיטה המוצגת.
  • בדקו כיצד מגיב הכלב לאילוף. אם הוא מתנגד נחרצות או אינו מראה סימני שינוי – כנראה שהשיטה אינה נכונה לו.

סגור לתגובות.