אדר 1

מה הפסדתם מביטול תחרות מלכת היופי

כן, יש ביקורת מוצדקת על האירוע, אבל האומנם היא מחייבת להעלים אותו לחלוטין מהמפה? קחו את הפעילות של חברתי, מיס עיראק שרה עידאן, כמשל על חיבור בין בני אדם והעצמה נשית / דעה

כחיילת בת 18 שהגיעה לתחרות מלכת היופי של ישראל ראיתי את האירוע כבמה בלבד, ובכל שלב בדרך סוג הבמה השתנה עבורי. בהתחלה התייחסתי לכך רק כתהליך לבניית ביטחון עצמי. כנערה עם חרדה חברתית, המקום העניק לי מעטפת תומכת שלא ידעתי שאני צריכה עד שנכנסתי אליה. תקופת ההכנה לתחרות הציבה אותי מול הפחדים הכי גדולים שלי, שאחד מהם היה לדבר ולעמוד בקדמת הבמה. באחד מימי הצילום הראשונים הייתה לי שיחה עם אשת צוות שאמרה לי משהו שליווה אותי לאורך כל התחרות: “אי אפשר לשנות את העולם בשתיקה”. המשפט הזה הבהיר לי שאם לא אוציא החוצה את הדעות והמסרים שחשובים לי, לעולם לא אוכל לעשות שינוי בעצמי או בעולם סביבי.

שם, נדמה לי, הייתה נקודת המפנה וההבנה שאם אני כבר כאן – זה הזמן שלי לנצל את ההזדמנות; הזדמנות שכללה ליווי יד ביד של צוות מקצועי מכל עולמות התקשורת והאופנה, סדנאות העצמה, התנדבויות, לימוד שפות ומסלול שנתן זווית שונה על עולם היופי ועל האופן שבו ניתן להשתמש בו להעברת מסרים.

מי שעוקב אחרי מדורי הבידור בחודשים האחרונים כנראה התעדכן בכך שמגזין “לאשה” החליט לא לקיים השנה את טקס מלכת היופי בישראל, וכפועל יוצא לראשונה מזה 72 שנה לא תישלח נציגה לתחרות מיס יוניברס העולמית. רבים שמחו, אחרים שאלו שאלות, אבל אף אחד לא התעסק בכך שלקחו מאיתנו עוד במה בינלאומית שבה יכולנו להעביר מסרים.

גנדלסמן ונציגת עיראק שרה עידאן בהרצאה על חברות באירוע AJC של American jewish community בירושלים

כשהבנתי שאני בדרך לתחרות העולמית החלטתי להשתמש בבמה כמקום של ייצוג והעצמה – ייצוג של המדינה שלי והעצמה של המסר שלי. צעידה עם עקבים ובגד ים או תחרות שירה בין לאומית, זה לא באמת משנה. הבמה הזו הייתה שלי והצלחתי לנצל את ההזדמנות כדי לתת קול לאחדות בעולם, בין השאר על ידי חיבור עם מי שלימים הפכה לחברה קרובה, נציגת עיראק שרה עידאן.

החברות הזאת נתנה לנו להעצים קול שלא רצו לגעת בו, קול שמדגיש את החיבור ולא את ההסתה. בהתבסס עליו הקימה שרה ארגון שעוסק באחדות בין העולם הערבי לישראלים ברחבי העולם. כשאני חושבת על השינוי שהצלחנו לעשות, חבל לי שיכול להיות שלא תהיה לאישה נוספת בישראל הזדמנות כזאת.

קולות המחאה נגד התחרות שמו את הדגש בתחרות על אידיאל היופי. “כל עוד טקס כזה מתקיים אנחנו נמשיך לראות תמונות מפולטרות ומרוטשות. למה? כי זה אידיאל יופי שממשיכים להכתיב לנו”, אמרה תקווה גדעון, אושיית רשת, יוצאת “האח הגדול” ומי שעוסקת רבות בהעצמה נשית. זה נכון, יש צורך בשינוי והתאמה של התחרות לשנת 2023, אבל האומנם אין לה מקום יותר בכלל?

גנדלסמן בארוחה עם נציגות מרחבי העולם בתחרות מיס יוניברס

תעיפו מבט ברשימת הנשים הישראליות שהשתתפו בתחרויות העולמיות לאורך השנים – גל גדות, אילנית לוי, טיטי איינאו ורבות אחרות שהן כיום רופאות, עורכות דין, מנכ”ליות, נשות עסקים ועוד. כולן הגיעו לאן שהגיעו כי הן רדפו אחר החלומות שלהן, הציבו לעצמן מטרות וקיבלו במה עולמית להעברת המסרים שלהן. אני הייתי רוצה שהבת שלי תרגיש שיש לה מודל כזה לחיקוי. את לא?

אדר גנדלסמן היא סטודנטית לתקשורת במכללת ספיר. ייצגה את ישראל בתחרות מיס תבל ב-2017

אין תגיות

סגור לתגובות.