רחפן. צילום: ורד פוליאק

אל תרחפו: הרחפנים משתלטים על שמי ישראל

זו כבר תקופה ארוכה שהרחפנים (או בשמם האמיתי: “רבי להב”) משתלטים לאט-לאט ובשקט על תחומים רבים בחיינו. בין אם אתם מחפשים דרך להנציח טיול ג’יפים משפחתי או סתם זקוקים לזריקת אדרנלין בטוחה למדי, רחפן, עם יכולות הטיסה המרשימות שלו ומצלמת HD – הוא הפתרון המושלם. אך זה לא הכל, הרחפן מספק מענה כמעט לכל צורך, וכנראה שהשימוש החשוב ביותר שלו הוא במתן שירות לכוחות הביטחון ככלי חיפוש למציאת נעדרים, צילום זירות פשע והרשימה עוד ארוכה.

עד כאן הכול טוב, אך מה יקרה ברגע שהרחפנים ייפלו לידיים הלא נכונות? על השאלה עונה בני דוידור, מנהל מחלקת כטב”מ (כלי טיס בלתי מאוישים) ברשות התעופה האזרחית, ומודה: “האכיפה בישראל לא מספקת”. לדבריו, תחום הרחפנים התפתח בקצב מסחרר בשנים האחרונות, ולכן יכולות האכיפה של משטרת ישראל יחד עם רשות התעופה האזרחית הן מוגבלות ביותר. הבעיה העיקרית, לפי דוידור, היא שכל אזרח בישראל יכול לקנות רחפן ללא כל צורך ברישיון או בהדרכת חובה (אלא אם מדובר לצרכים מסחריים). וכך, ללא ידע על התחום, על הכלי ועל מקומות ההטסה החוקיים – הוא מסכן למעשה את כולנו. כך למשל, רק באחרונה נמנעה בדרך נס התנגשות בין מטוס לרחפן בנמל התעופה בלוס אנג’לס. גם בישראל תקרית דומה הסתיימה כמעט באסון, כשרחפן התקרב לשטח של נמל התעופה בן גוריון וסיכן את חיי הנוסעים.

החניון הופך למסלול מרוצים

על רקע המצב המורכב בתחום, פתחה קבוצת Frill, שמורכבת מחמישה מפעילי רחפנים, קורס מיוחד שמלמד את המפעילים המתחילים את רזי הטסת הרחפן. המטרה היא שבוגרי הקורס יוכלו להשתלב במרוצי הרחפנים המאורגנים ולהתחרות בבטחה מול מפעילים אחרים ובכך למנוע טעויות הרות אסון שנובעות מחוסר מקצועיות וחוסר בקיאות.

כשיום המרוץ המיוחל מגיע, רמת ההתרגשות על המסלול – שמתפרש לאורך חניון תת-קרקעי באשדוד – נוסקת. וכשהספירה לאחור מתחילה, האדרנלין כבר בשיאו, האצבעות נמתחות לבדיקה אחרונה של השלט והמשקפיים המיוחדים שמחוברים למצלמת הרחפן מהודקים היטב על העיניים. הרחפנים עולים כהרף עין לאוויר, ואפילו כשההתרסקות היא בלתי נמנעת, רשתות הבטיחות מתגלות במלוא הדרן ומגנות בבטחה על צופי התחרות.

אך להבדיל מהחניון התת-קרקעי, אם מגביהים טוס מעט למעלה, אל עבר המרחב הפתוח, אין רשתות בטיחות או תדריכים מסודרים שיספקו לנו את מאת אחוזי ההגנה הנדרשים. שם עולה בעיקר השאלה – מי אחראי לשמור על השמיים שלנו כחולים ובטוחים? התשובות, בכתבת הווידאו שלפניכם.

רחפנים בשמי ישראל
בניית רחפנים – fpv quadcopter

צילום תמונה ראשית: ורד פוליאק

סגור לתגובות.