"שחברי הכנסת יסתכלו לנו בעיניים". ראשי מחאת "ממדים ללימודים" בכנסת | צילום: עידן סיבוני

ראשי מחאת “ממדים ללימודים”: “אנחנו בני ערובה למשחקים פוליטיים”

מלגת "ממדים ללימודים" שניתנת מאז 2016 לסטודנטים ששירתו כלוחמים בצה"ל תלויה כבר שנים בכספי תרומות. כעת, יום לפני ההצבעה הגורלית על הצעת החוק שקובעת כי המדינה היא שתממן 66% משכר הלימוד שלהם, הסטודנטים שוברים שתיקה. בשיחה עם "ספירלה" הם מדברים בגילוי לב על החשיבות של המלגה הזאת ("בלעדיה אנחנו קורסים כלכלית") ועל הכעס כלפי הפוליטיקאים ("ההיסטוריה לא תשכח את מי שיצביעו נגד")

הם ישנו בשטח, שמרו עלינו בכפור ובשרב, לעתים אף סיכנו את חייהם – ואחרי שלוש שנים (ולאחרונה שנתיים ושמונה חודשים) של שירות קרבי משמעותי הם יצאו החוצה לעולם האמיתי. הבטיחו להם שברגע שיתחילו ללמוד  הם לא יצטרכו לדאוג לתשלום שכר הלימוד השנתי, כי הצבא יגמול להם על ההקרבה האישית שעשו למען המדינה. אבל המציאות הפוליטית בישראל תמיד נותנת להם את התחושה שהם בתחתית שרשרת המזון. מארגני מחאת ”ממדים ללימודים” שוברים שתיקה ויוצאים למסע מחאה, מתרוצצים בין מסדרונות האופוזיציה והקואליציה ודורשים מחברי הכנסת להצביע בעד המימון ללימודים שהובטח להם.

מהי המלגה שלא יורדת מהכותרות לאחרונה? מאז 2016 ניתנת מלגת “ממדים ללימודים” לחיילים שסיימו את שירות החובה בצה”ל מיולי 2013 ואילך, ובתנאי שהם לוחמים משוחררים, חיילים בודדים, עולים חדשים, בני מיעוטים או כאלה שזכאים לתנאי שירות בשל מצבם המשפחתי. המלגה מוענקת מטעם האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, בשיתוף ארגון ידידי צה”ל בארה”ב, “יחד למען החייל” וקרן אדמונד דה רוטשילד.

המלגה מכסה 66% מסך שכר הלימוד השנתי, ובתנאי שהסטודנטים הזכאים לה משלמים את שכר הלימוד מכספי הפיקדון שקיבלו ביום שחרורם מצה”ל. איך זה עובד? הסטודנטים משלמים את מלוא שכר הלימוד למוסד האקדמי – ומקבלים החזר של 66% ממנו.

הצעת החוק של הקואליציה מציעה לעגן בחוק את המצב הקיים: בשל אילוצי תקציב, המלגה תמשיך לממן רק שני שלישים משכר הלימוד. באופוזיציה מסרבים לכך ומתנים את תמיכתם בחוק בכך שהמלגה תממן את מלוא שכר הלימוד

ב-2017 כבר היה ניסיון שכשל לעגן את המלגה בחוק, כך שהמימון של “ממדים ללימודים” ייעשה מתקציב המדינה ולא מתרומות. מחר (שני) אמורה להתקיים הצבעה נוספת על כך, אלא שהמחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה מתמקדת כעת בהיקף המימון ללימודים שמעניקה המלגה. הצעת החוק של הקואליציה מציעה לעגן בחוק את המצב הקיים: בשל אילוצי תקציב, המלגה תמשיך לממן רק שני שלישים משכר הלימוד. באופוזיציה מסרבים לכך ומתנים את תמיכתם בחוק בכך שהמלגה תממן את מלוא שכר הלימוד.

בשל הוויכוח הפוליטי, מתעכבת העברת המלגה לסטודנטים הזכאים שממתינים כבר מעל לחודשיים להחזר הכספי על שכר הלימוד ששילמו.

סטודנטים מפגינים בדרישה להסדיר את מימון הלימודים | צילום: מחאת “ממדים ללימודים”

לפני כשנתיים הוקמו קבוצות הווטסאפ והפייסבוק של מחאת ”ממדים ללימודים” וכיום רשומים בהן מעל ל-5,000 לוחמים ולוחמות. כעת, רגע לפני שהקרב על המלגה מגיע להצבעה בכנסת, שוחחנו עם כמה ממובילי המאבק.

עידן סיבוני (26), סטודנט למשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית באוניברסיטת רייכמן, היה מראשוני המחאה: “אנחנו מובילים את המאבק על תנאי המלגה קרוב לשנתיים. הייתי קצין בצנחנים והבטחתי ללוחמים שאנחנו נילחם עבור המלגה הזאת, אבל אני מרגיש שאני נמצא בגנון. אנחנו בני ערובה למשחקים פוליטיים. יש כאן לוחמים שסומכים על המלגה הזאת והמצב הכלכלי שלהם לא טוב, איך אפשר להתעלם מהם? ההיסטוריה לא תשכח את חברי הכנסת שיצביעו נגד החוק הזה”.

יהורז בן-יהודה, סטודנט להנדסת נתונים ומידע בטכניון, נמנה גם הוא על מייסדי המחאה. “התחלנו למחות לאחר שרצו לבטל את המלגה לפני שנתיים, כי לא היה מספיק כסף”, הוא מספר. ‘נאבקנו והפגנו ובסוף הצלחנו להחזיר את המימון”.

בינואר 2021 החליט הרמטכ”ל אביב כוכבי לקבוע תנאי סף נוספים לקבלת המלגה, ובהם הדרישה ל-60 שעות התנדבות בקהילה. ”זאת הייתה החלטה מבישה וביזיונית”, אומר בן-יהודה. ”סטודנטים רבים גילו שהם לא עומדים בתנאי הסף, לאחר שכבר מילאו את כל הפרטים הדרושים לקבלת המלגה. אנחנו היינו צריכים להתנדב אחרי מה שעשינו לטובת המדינה?”.

אז איפה בעצם עומד המימון למלגה עכשיו?

בן יהודה: ”הכסף קיים, אבל בגלל שאין רוב בכנסת החוק תקוע. הקואליציה רוצה להעביר את החוק במימון של 66%, האופוזיציה רוצה 100% מימון”.

מור דמרי (24), סטודנט למשפטים במכללת ספיר: ”שני הצדדים עשו שימוש פוליטי בחוק הזה אבל בסיטואציה שנוצרה האופוזיציה חייבת לתמוך בו. אני מתוסכל מהעובדה שהליכוד הודיעו שיצביעו נגד”.

 

נציגי הסטודנטים המוחים בפגישה עם ח”כ אלכס קושניר מישראל ביתנו | צילום: עידן סיבוני

חברי הכנסת של הליכוד עמדו בימים האחרונים בפני דילמה – מחד, כחברי סיעת האופוזיציה הגדולה ביותר הם מחויבים ונחושים להפיל כל הצעת חוק של הקואליציה, אך מאידך הם יודעים כי יתקשו לשכנע את הציבור מדוע התנגדו לחוק שנועד להיטיב עם החיילים. בחמישי האחרון, כשחברת הכנסת ג’ידא רינאווי זועבי (מרצ) הודיעה על פרישתה מהקואליציה, נדמה היה כי הקלה בכך על הליכוד להצביע נגד החוק – שכן אם קואליציית בנט-לפיד מאבדת את הרוב ונמצאת בסכנת קריסה, התנגדות של הליכוד לחוק “ממדים ללימודים” תבלוט לכאורה פחות על רקע המהומה הפוליטית הכללית.

 

נציגי המוחים עם חברי הכנסת יריב לוין ויואב קיש מהליכוד | צילום: עמית סיבוני

נכון להבוקר, לאחר שיחות עם הח”כית הפורשת במהלך סוף השבוע, טוען גורם בממשלה כי המשבר מסתיים. אלא שבינתיים, בזמן שהפוליטיקאים מתכתשים ביניהם, הסטודנטים מחכים למלגה שמתעכבת. “סטודנטים רבים ששירתו כלוחמים וזכאים למלגה הזאת מרגישים שהם קורסים כלכלית”, אומר אלכסיי פרוסטיאקוב (23), סטודנט לחשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל אביב. ”אני עובד תוך כדי התואר ותומך כלכלית באבא שלי, שאיתו אני גר ועוזר לו עם האוכל והחשבונות. בגלל השילוב בין התואר האינטנסיבי לשעות שאני צריך לתת בעבודה, כבר יותר מחצי שנה שאני על חמש שעות שינה בלילה בממוצע. אובדן המלגה יחמיר את הלחץ העצום שאני גם ככה נמצא בו ויפגע בי מאוד”.

“אובדן המלגה יחמיר את הלחץ העצום”. אלכסיי פרוסטיאקוב

ראשי המחאה קוראים לסטודנטים לעלות מחר בבוקר לירושלים: “אנחנו חייבים ללחוץ על חברי הכנסת להצביע בעד. נגיע להפגין מול הכנסת על מנת לוודא שכל חבר כנסת שייכנס למשכן יסתכל לנו בעיניים ויבין שהלוחמים המשוחררים אינם כלי במשחק הפוליטי. נכון, יש לימודים ותקופת המבחנים מתקרבת; זה לא קל לכולנו לעצור הכל ולעלות לירושלים – אבל צריך להבין שחוץ ממלחמה על 7,000 שקלים אנחנו נלחמים גם על כבודם של לוחמי צה”ל. הובטח לנו שנקבל מימון של כ-66% מהתואר. הסתמכנו על ההבטחות האלה, תכננו בהתאם את חיינו ואת התנהלותנו הכלכלית, שממילא אינה פשוטה. לא הגיוני שבגלל פוליטיקה אנחנו ניפגע. אסור לנו לתת לזה לקרות. אם לא נמחה ונראה לפוליטיקאים כמה אנחנו חזקים – לא בטוח שהחוק יעבור ויכול מאוד להיות שנישאר בלי פתרון”.

 

 

סגור לתגובות.