צילום של נמרוד גליקמן מתוך מיצג הווידאו של עדות מקומית על מלחמת שבעה באוקטובר. צילום: שיר בדר

20 שנה ל”עדות מקומית”: “הבנו שאנחנו חייבים להכניס את המלחמה לתערוכה”

סטודנטים ואנשי סגל מהמחלקה לתקשורת במכללת ספיר ביקרו בתערוכת "עדות מקומית" במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, המציגה תמונות בולטות של צלמי עיתונות בישראל מהשנה החולפת. השנה הוצגה תערוכה מיוחדת על ה-7 באוקטובר, לזכר צלם העיתונות רועי עידן שנרצח בשבת השחורה בכפר עזה

מאת קורל סופר

כבר 20 שנה שתערוכת עדות מקומית” מספרת על השנה החולפת דרך עדשות צלמי העיתונות הישראלים. התערוכה, שממוקמת במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, מציגה צילומים מאירועים מרכזיים וקונפליקטים בחברה הישראלית, כמו המתיחות ביהודה ושומרון, ההפגנות נגד המהפכה המשפטית והפגנות יוצאי אתיופיה.

התערוכה השנה כבר הייתה מוכנה ואף נבחר הצלם הזוכה, אריאל שליט, צלם סוכנות הידיעות AP, עם תמונה שצילם באחת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית בנתיבי איילון. “התמונה הנבחרת אכן מביאה לשיא את מלוא עוצמת החריגות של המחאה שאפיינה את כל השנה שעברה עד ה-7 באוקטובר”, מספר אילן יצחייק,  עיתונאי ועורך בידיעות אחרונות וב-ynet וראש מסלול עיתונות בעידן הדיגיטלי במחלקה לתקשורת בספיר וחבר בוועדת השופטים.

התמונה הזוכה בתערוכה שצילם אריאל שליט, AP. צילום: שיר בדר

אלא שמתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ומלחמת “חרבות ברזל” שפרצה בעקבותיה גרמו לשופטים לחשב מסלול מחדש. “הבנו שאנחנו חייבים להכניס את המלחמה לתערוכה”, סיפרה מייסדת התערוכה דנה וולפיילר לכ-40 סטודנטים וחברי סגל מהמחלקה לתקשורת במכללת ספיר שהגיעו לביקור בתערוכה ביום שישי ה-19 בינואר.

“תערוכת צילומי עיתונות של השנה שנפתחת בדצמבר לא יכולה להתעלם מה-7 באוקטובר”, הוסיפה ענת סרגוסטי, אוצרת התערוכה, מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ולשעבר עורכת וכתבת בחדשות ערוץ 2 בעזה. “אבל צוות התערוכה התקשה לעשות את זה – האם לכלול את הצילומים בתחרות?”

 

אוצרת התערוכה ענת סרגוסטי: “תערוכת צילומי עיתונות של השנה שנפתחת בדצמבר לא יכולה להתעלם מה-7 באוקטובר”

סרגוסטי שיתפה גם בקושי הגדול במיון התמונות הרבות מה-7 באוקטובר: “הן מתלבשות לך על העצב והמשבר הגדול, קיבלנו הרבה תמונות של גופות לא מכוסות שהחלטנו לא לכלול באוסף”. בנוסף לתמונות הקשות הרבות, הגיעו לצוות השופטים גם תמונות של ההתגייסות האזרחית המדהימה, “היה בזה משהו מאוד מרגש”, שחזרה סרגוסטי.

אוצרת התערוכה ענת סרגוסטי עם סטודנטים וסגל מספיר. תמונות ה-7 באוקטובר “מתלבשות על העצב והמשבר הגדול”. צילום: שיר בדר

סרגוסטי, שהיא גם צלמת עיתונות מהמשפיעות בארץ – בין היתר בזכות הצילום שלה של אנשי שב”כ מובילים את המחבל החוטף בפרשת קו 300 – ליוותה את הסיור בהסברים מפורטים על התמונות שנבחרו והסבירה על החיבור בין התמונות והחשיבה מאחורי העמדתן.

במרכז התערוכה הוצב מיצג וידאו של כ-200 תמונות שצולמו בשבועיים הראשונים למלחמה, בהן תמונות של הלוויות, בתים שרופים והתגייסות אזרחית. מסביב למיצג מוצגות תמונות מאירועים משמעותיים בשנה החולפת שקרו לפני המלחמה, כמו “ליל גלנט” – יציאה של מפגינים לנתיבי איילון לאחר פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, הפגנת יוצאי אתיופיה, מחאת השפחות ומחאות הימין בעד המהפכה המשפטית.

צילום של נמרוד גליקמן מתוך מיצג הווידאו של עדות מקומית על מלחמת 7 באוקטובר. צילום: שיר בדר

למרות שהתחרות, כאמור, הסתיימה והוכרז הזוכה, יזם ארגון העיתונאים והעיתונאיות תחרות נוספת לצלמי עיתונות לזכרו ולכבודו של רועי עידן ז”ל, צלם עיתונות ב-ynet וידיעות אחרונות שנרצח בכפר עזה ב-7 באוקטובר עם אשתו סמדר, ושבתו הקטנה אביגיל בת הארבע נחטפה ושוחררה משבי החמאס.

עידן תיעד את חדירת המחבלים לישראל באמצעות מצנחי רחיפה ושלח את התמונות למערכת ynet דקות ספורות לפני שנרצח. ב”עדות מקומית” הוצגו שלושה צילומים מה-7 באוקטובר שזכו בפרס על שמו. “השילוב הסופי בתערוכה של תמונות הטבח והמלחמה על רקע תיעוד התהליכים הפוליטיים והחברתיים והמחאות שקדמו להם – הפך את הביקור ב’עדות מקומית’ לחוויה חזקה במיוחד”, הסביר יצחייק.

שלוש התמונות שזכו בתחרות על שם רועי עידן ז”ל. מימין: זיו קורן, פולאריס אימג׳ס, עבור ידיעות אחרונות; אמיר לוי, גטי אימג׳ס; איליה יפימוביץ, DPA. צילום: שיר בדר

בנוסף לתערוכה השנתית, עמדה גם תערוכה לרגל 20 שנים ל”עדות מקומית”. וולפיילר סיפרה ש”עדות מקומית” היא התערוכה היחידה בארץ המוקדשת לצילום תיעודי, וסיפרה שהיא שונה במהותה מתערוכות אחרות: “התערוכה מציגה תמונות שמדגדגות לנו ברגשות”.

ד”ר יובל גוז’נסקי, ראש המחלקה לתקשורת במכללת ספיר, אמר: “זו תערוכה חשובה, היא מסכמת את השנה המאוד מאתגרת שעברה על ישראל”. גוז’נסקי התייחס גם למפגש הבין-אישי החשוב עם הסטודנטים: “זה היה מאוד מרגש לפגוש את הסטודנטים פנים אל פנים ולחוות גם את המפגש עם התמונות והצילומים בתערוכה וגם את המפגש הבין-אישי”.

סטודנטים מקשיבים לדנה וולפיילר, מייסדת התערוכה. “תמונות שמדגדגות לנו ברגשות”. צילום: שיר בדר
  • תערוכת עדות מקומית פתוחה בימים שני-שבת במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב עד ה-2 במרץ. הכניסה בתשלום

סגור לתגובות.